zobrazeno: 4620x

Neslyšící pedagog jako vzor

Vzor kulturní

zdroj: PdF MU 2001 publikováno: 28/04/2006

Pozice sluchově postiženého pedagoga jako zprostředkovatele kultury neslyšících ve škole je rovněž velmi důležitá pro zdravý všestranný rozvoj dětí. Má vliv především na jejich psychiku, jejich sebevědomí a nalezení svého místa ve světě.

"Pro všechny neslyšící děti je důležité, aby byly informovány o kultuře neslyšících a o budoucích možnostech neslyšících. Bez speciálního úsilí jejich rodičů a škol může neslyšící dítě jenom stěží získat pocit, že být neslyšící není nic špatného" (Freeman 1992, s. 204).

"Jsme přesvědčeni, že uznáním kultury neslyšících je základním předpokladem zdravého rozvoje neslyšících dětí" (Freeman 1992, s.199).

Pokud se na celou věc podíváme z tohoto pohledu, je jasné, že nositelem kultury neslyšících bude ve škole hlavně sluchově postižený pedagog. Má to samozřejmě celou řadu výhod, než kdyby měla kulturu neslyšících zprostředkovávat slyšící osoba.

"U neslyšících učitelů je výhodou, že znají kulturu a historii neslyšících" (A. Staabová, In: Günther 1999, s. 30).

Také Pulda uvádí: "Ve třídě je druhá učitelka, neslyšící osoba, jako model řeči pro žáky. Vedle učiva zprostředkovává sociokulturní informace ze společnosti a koná další služby" (Pulda 1996, s. 63).

Bohužel zatím musíme říci: "O kultuře neslyšících má zatím svět málo znalostí, chybí zatím ucelený výzkum" (Yael Kakon,  podle studie Padden, C., Hunphvies, T.: Deaf in America, Voices from Culture, Harvard).

Avšak není pochyb, že stejně tak, jako hraje kultura důležitou roli v životě slyšících lidí, tak je důležitá i pro sluchově postižené. Na některých vysokých školách již probíhá několik let rozsáhlý výzkum kultury neslyšících.

V Nitře se konal v rámci "Mezinárodního kulturního festivalu neslyšících Svatého Františka Saleského" v lednu 2000 seminář na téma "Kultura neslyšících - otázky a odpovědi".

"V úvodu semináře Iris Domancová, neslyšící moderátorka Televizního klubu neslyšících, položila otázky: Co je to kultura neslyšících, Jak se projevuje, Jak souvisí se znakovým jazykem? Jak přispět k rozvoji kultury neslyšících? Iris Domancová kulturu vymezila jako oblast, do které patří umělecká činnost, způsoby chování, jazyk a komunikace, náboženství, etika, společné hodnoty a zkušenosti.

Přítomní se shodli na tom, že základem a nositelem kultury neslyšících je znakový jazyk. Iris Domancová uvedla, že neslyšící jsou od dětství nuceni identifikovat se s požadavky, které na ně klade slyšící společnost (rodiče, lékaři, škola), což je velmi obtížné. Snahou těch, kteří se zabývají výchovou neslyšících, by nemělo být porovnávat je s ostatními (slyšícími), ale porozumět jim. Později na semináři zaznělo, že zájem o chápání odlišnosti neslyšících a snaha porozumět jejich jazyku často schází v řadách učitelů na speciálních školách pro neslyšící. Ve školách se vytváří základ kultury, neslyšící děti se zde většinou dostávají poprvé do kontaktu s dalšími neslyšícími a se znakovým jazykem"  (Gong 3/2000, s. 60).

Co vlastně všechno kulturního sluchově postižený zprostředkovává? Především tedy jazyk jako komunikační nástroj skupiny sluchově postižených, který zprostředkovává další části kultury. "Kultury nabýváme společensky. Podstatnou částí kulturního vývoje je tedy jazyk" (Freeman 1992, s. 198).

Kultura, sociální a komunikační oblast se velmi úzce prolínají, jsou na sobě přímo závislé.

Důležité je vědět, že "kultura neslyšících je podobná na celém světě, a tak vzniká jakási mezinárodní komunita. Neslyšící na cestách hledá jiné neslyšící asi tak, jako když slyšící hledá krajany. O existenci mezinárodních kontaktů svědčí různé mezinárodní akce, kongresy, festivaly, sportovní akce, ... ." (Yael Kakon,  podle studie Padden, C., Hunphvies, T.: Deaf in America, Voices from Culture, Harvard). A právě sluchově postižený pedagog se může stát zprostředkovatelem této "mezinárodní" kultury. Děti, s nimiž pracuje, získávají potřebné vědomí své komunity sluchově postižených a její svébytnosti. Získávají od něj přehled o tom, co všechno se v komunitě sluchově postižených děje, co se stalo atd..Je jasné, že neslyšící tuto oblast sledují daleko pečlivěji, než jejich slyšící kolegové, neboť se týká přímo jich, jejich života.

"Kontaktním místem neslyšících jsou po celém světě kluby neslyšících" (Yael Kakon,  podle studie Padden, C., Hunphvies, T.: Deaf in America, Voices from Culture, Harvard). Kolik je slyšících pedagogů, kteří zavítali do klubu pro neslyšící? A naopak je spousta sluchově postižených pedagogů, kteří navštěvují kluby neslyšících pravidelně. A i tam se utváří kultura neslyšících, zde vzniká, zde se kumuluje, zde je její epicentrum.

Saša Zvonek

 

sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
tu?n?kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
10 aplikací pro rozvoj gramotnosti u dětí s poruchami sluchu
01/06/2019 - Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Být gay je těžší než být neslyšící
09/11/2018 - Michaela Pixová
Deafland III.
06/11/2018 - Česká televize
Finanční gramotnost
05/11/2018 - Česká televize
Emílie Mrzlíková
29/10/2018 - Česká televize
VOŠ tlumočnictví znakového jazyka
25/10/2018 - Česká televize
Vademecum - webová publikace pro neslyšící
20/10/2018 - Česká televize
Automatický přepis a překlad pro neslyšící
18/10/2018 - Česká televize
Diskriminace neslyšících
15/10/2018 - Česká televize
Projekt Jablíčko
12/10/2018 - Česká televize
Domov pro neslyšící seniory
04/10/2018 - Česká televize
Spolek neslyšících Plzeň podruhé
29/09/2018 - Česká televize
František Kocourek
25/09/2018 - Česká televize
Neslyšící řidičem kamionu
20/09/2018 - Česká televize
Futsal
15/09/2018 - Česká televize
Mluvící ruce 2017
10/09/2018 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Inkluzivní vzdělávání neslyšících v ČR
Historie vdělávání
Vzdělávání dětí
Co Neslyšící potřebují k rovnému přístupu ke vzdělávání
Nebezpečí jménem EKOV?
Pedagogům nejde o vzdělání, snaží se nás donutit mluvit
Príprava nepočujúcich detí na učenie od raného veku
Mají neslyšící v matematice větší potíže než slyšící?
Jednání u kulatého stolu speciálních pedagogů – surdopedů
Neslyšící a současná legislativa v ČR I.
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
První učitelé neslyšících
Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené
Neslyšící pedagog jako vzor
Vzdělávání neslyšícího dítěte s kochleárním implantátem
Vzdělávání sluchově postižených
Multikulturní výchova a neslyšící děti
Předpoklady čtení
Mezinárodní konference o vzdělávání sluchově postižených
Problémy vzdělávání neslyšících
Vzdělávání neslyšících

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 14
celkem: 14
Přihlášení

ikonka 

aktuality 
Informační linky k onemocnění COVID-19 mohou p
Online doučování v českém znakovém jazyce
UčíTelka s tlumočením do ČZJ
Aktuální informace o koronaviru v ČT
Co je to koronavirus?
Přehled změn u příspěvků na kompenzační po
Festival Jeden svět bude opět přístupný pro d

RSS kanály 

[CNW:Counter]