zobrazeno: 5154x

Neslyšící pedagog jako vzor

Vzor kulturní

zdroj: PdF MU 2001 publikováno: 28/04/2006

Pozice sluchově postiženého pedagoga jako zprostředkovatele kultury neslyšících ve škole je rovněž velmi důležitá pro zdravý všestranný rozvoj dětí. Má vliv především na jejich psychiku, jejich sebevědomí a nalezení svého místa ve světě.

"Pro všechny neslyšící děti je důležité, aby byly informovány o kultuře neslyšících a o budoucích možnostech neslyšících. Bez speciálního úsilí jejich rodičů a škol může neslyšící dítě jenom stěží získat pocit, že být neslyšící není nic špatného" (Freeman 1992, s. 204).

"Jsme přesvědčeni, že uznáním kultury neslyšících je základním předpokladem zdravého rozvoje neslyšících dětí" (Freeman 1992, s.199).

Pokud se na celou věc podíváme z tohoto pohledu, je jasné, že nositelem kultury neslyšících bude ve škole hlavně sluchově postižený pedagog. Má to samozřejmě celou řadu výhod, než kdyby měla kulturu neslyšících zprostředkovávat slyšící osoba.

"U neslyšících učitelů je výhodou, že znají kulturu a historii neslyšících" (A. Staabová, In: Günther 1999, s. 30).

Také Pulda uvádí: "Ve třídě je druhá učitelka, neslyšící osoba, jako model řeči pro žáky. Vedle učiva zprostředkovává sociokulturní informace ze společnosti a koná další služby" (Pulda 1996, s. 63).

Bohužel zatím musíme říci: "O kultuře neslyšících má zatím svět málo znalostí, chybí zatím ucelený výzkum" (Yael Kakon,  podle studie Padden, C., Hunphvies, T.: Deaf in America, Voices from Culture, Harvard).

Avšak není pochyb, že stejně tak, jako hraje kultura důležitou roli v životě slyšících lidí, tak je důležitá i pro sluchově postižené. Na některých vysokých školách již probíhá několik let rozsáhlý výzkum kultury neslyšících.

V Nitře se konal v rámci "Mezinárodního kulturního festivalu neslyšících Svatého Františka Saleského" v lednu 2000 seminář na téma "Kultura neslyšících - otázky a odpovědi".

"V úvodu semináře Iris Domancová, neslyšící moderátorka Televizního klubu neslyšících, položila otázky: Co je to kultura neslyšících, Jak se projevuje, Jak souvisí se znakovým jazykem? Jak přispět k rozvoji kultury neslyšících? Iris Domancová kulturu vymezila jako oblast, do které patří umělecká činnost, způsoby chování, jazyk a komunikace, náboženství, etika, společné hodnoty a zkušenosti.

Přítomní se shodli na tom, že základem a nositelem kultury neslyšících je znakový jazyk. Iris Domancová uvedla, že neslyšící jsou od dětství nuceni identifikovat se s požadavky, které na ně klade slyšící společnost (rodiče, lékaři, škola), což je velmi obtížné. Snahou těch, kteří se zabývají výchovou neslyšících, by nemělo být porovnávat je s ostatními (slyšícími), ale porozumět jim. Později na semináři zaznělo, že zájem o chápání odlišnosti neslyšících a snaha porozumět jejich jazyku často schází v řadách učitelů na speciálních školách pro neslyšící. Ve školách se vytváří základ kultury, neslyšící děti se zde většinou dostávají poprvé do kontaktu s dalšími neslyšícími a se znakovým jazykem"  (Gong 3/2000, s. 60).

Co vlastně všechno kulturního sluchově postižený zprostředkovává? Především tedy jazyk jako komunikační nástroj skupiny sluchově postižených, který zprostředkovává další části kultury. "Kultury nabýváme společensky. Podstatnou částí kulturního vývoje je tedy jazyk" (Freeman 1992, s. 198).

Kultura, sociální a komunikační oblast se velmi úzce prolínají, jsou na sobě přímo závislé.

Důležité je vědět, že "kultura neslyšících je podobná na celém světě, a tak vzniká jakási mezinárodní komunita. Neslyšící na cestách hledá jiné neslyšící asi tak, jako když slyšící hledá krajany. O existenci mezinárodních kontaktů svědčí různé mezinárodní akce, kongresy, festivaly, sportovní akce, ... ." (Yael Kakon,  podle studie Padden, C., Hunphvies, T.: Deaf in America, Voices from Culture, Harvard). A právě sluchově postižený pedagog se může stát zprostředkovatelem této "mezinárodní" kultury. Děti, s nimiž pracuje, získávají potřebné vědomí své komunity sluchově postižených a její svébytnosti. Získávají od něj přehled o tom, co všechno se v komunitě sluchově postižených děje, co se stalo atd..Je jasné, že neslyšící tuto oblast sledují daleko pečlivěji, než jejich slyšící kolegové, neboť se týká přímo jich, jejich života.

"Kontaktním místem neslyšících jsou po celém světě kluby neslyšících" (Yael Kakon,  podle studie Padden, C., Hunphvies, T.: Deaf in America, Voices from Culture, Harvard). Kolik je slyšících pedagogů, kteří zavítali do klubu pro neslyšící? A naopak je spousta sluchově postižených pedagogů, kteří navštěvují kluby neslyšících pravidelně. A i tam se utváří kultura neslyšících, zde vzniká, zde se kumuluje, zde je její epicentrum.

Saša Zvonek

 

sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
HandsDance: hudební klipy pro neslyšící
10/02/2021 - Radka Kulichová
Dysfázie a autismus
02/02/2021 - Česká televize
Zlaté české ručičky
30/01/2021 - Česká televize
Ocenění ASNEP 2018
28/01/2021 - Česká televize
Kniha Odposlechnuto v Praze pomáhá neslyšícím
26/01/2021 - Česká televize
Původ znakových jazyků a jejich budoucnost
24/01/2021 - Česká televize
Raná péče
24/01/2021 - Česká televize
Lenka Matoušková
22/01/2021 - Česká televize
Studijní obor Čeština v komunikaci neslyšících
22/01/2021 - Česká televize
Vodníkova princezna
20/01/2021 - Česká televize
Vliv nových technologií na život neslyšících
18/01/2021 - Česká televize
Po stopách filmů sluchově postižených
18/01/2021 - Česká televize
Podpůrný spolek hluchoněmých svatého Františka Sáleského
16/01/2021 - Česká televize
Usherův syndrom
10/01/2021 - Česká televize
Divadlo beze slov
05/01/2021 - Česká televize
Pantomima a pohybové divadlo
01/01/2021 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Inkluzivní vzdělávání neslyšících v ČR
Historie vdělávání
Vzdělávání dětí
Co Neslyšící potřebují k rovnému přístupu ke vzdělávání
Nebezpečí jménem EKOV?
Pedagogům nejde o vzdělání, snaží se nás donutit mluvit
Príprava nepočujúcich detí na učenie od raného veku
Mají neslyšící v matematice větší potíže než slyšící?
Jednání u kulatého stolu speciálních pedagogů – surdopedů
Neslyšící a současná legislativa v ČR I.
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
První učitelé neslyšících
Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené
Vzdělávání neslyšícího dítěte s kochleárním implantátem
Neslyšící pedagog jako vzor
Vzdělávání sluchově postižených
Multikulturní výchova a neslyšící děti
Předpoklady čtení
Mezinárodní konference o vzdělávání sluchově postižených
Vzdělávání neslyšících
Co a proč by se měly učit neslyšící děti?

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 54
celkem: 54
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]