více stran:
» Významní neslyš...
» Vzor komunikační
» Vzor identifikační
» Vzor sociální
» Vzor kulturní
» Přínos pro druhé
» Jeho vzdělání
» Osobnost neslyšíc...
Ještě než se začneme hlouběji zabývat sluchově postiženým pedagogem jako vzorem, uvedu několik sluchově postižených osob, které v něčem vynikly nad průměr ostatních. Je to proto, že pro sluchově postižené děti je velmi důležité, aby kolem sebe viděly sluchově postižené osoby, které pro ně jsou z nějakého pohledu významné, které se podílejí na formování jejich osobnosti a to jak přímo, tak i nepřímo třeba tím, že se o nich něco někde dovědí. Tito pak žijí v jejich představách a mohou se pro ně stát vzorem. A nemusí se nutně jednat pouze o učitele, o kterých především je v této práci řeč. Že i další sluchově postižení úspěšní lidé jsou pro sluchově postižené děti nesmírně důležití, svědčí následující slova: "Kromě svých rodičů potřebují neslyšící děti ještě neslyšící hrdiny! A přesto jenom málo škol a předškolních rehabilitačních programů seznamuje děti s neslyšícími hrdiny, i když je jich mnoho. Je to skutečně nešťastná pedagogická chyba. Jako rodiče musíte své dítě naučit, aby bylo hrdé na nějaké neslyšící, kteří si získají jeho obdiv" (Freeman 1992, s. 185). Nejenom učitelé, ale také další lidé, kteří jsou sluchově postižení se dokázali prosadit. Již zakladatel první školy pro neslyšící ve Finsku, Carl Oscar Malm, sám neslyšící, si byl vědom důležitosti příkladů úspěšných neslyšících, a proto dával svým žákům příklady neslyšících ze zahraničí, kteří byli básníky, spisovateli či profesory.
Děti tyto vzory opravdu potřebují. A učitel by je měl s nimi seznámit. Je to nutné pro jejich sebevědomí a uvědomění si sebe sama a svého místa ve světě. "Mají-li neslyšící děti využít úspěšně všech svých životních možností, potřebují jak hrdost na výsledky dosažené neslyšícími, tak dobrou znalost jazyka a kultury slyšící většiny" (Freeman 1992, s. 205). Někde již důležitost této zdánlivé maličkosti pochopili. "V USA se každoročně vydávají kalendáře s příběhy slavných neslyšících Američanů" (Freeman 1992, s. 203).
Dovolím si zde uvést takovou malou galerii sluchově postižených lidí, kteří něco velkého dokázali. Mohlo by jich zde být daleko více, ale myslím, že těchto několik bude hovořit za všechny. Je to jen doklad toho, že i sluchově postižení mohou opravdu vyniknout a stát se tak důležitými pro psychiku sluchově postižených dětí.
Jiří Altmann (1942), český akademický malíř, grafik a řezbář Linda Bowe (1945), americká herečkaClifton F. Carbin (1950), kanadský spoluautor "bible neslyšících", knihy "Tvé dítě neslyší", tajemník společnosti pro neslyšící děti
Melitta Guthová (1921 - 1942), česká tanečnice a taneční akrobatka působící v souboru Divadla na Vinohradech
George Chapman (1908 - 1993), londýnský malíř
Liisa Kauppinen (1939) současná předsedkyně Světové federace neslyšících
Antonín Kovařík (1942), významný český malíř
Emmanuelle Laboritová (1971), francouzská herečka, držitelka "Moliera" (obdoba filmového "Oskara", získala jej v roce 1993)
Marlee Matlin (1965), americká filmová herečka, držitelka Oskara
Terence Parkin (1980), Jihoafričan, stříbrný medailista z OH 2000 v Sydney
Ronald Wilson Reagan (1911), filmový herec a americký prezident
Věra Strnadová (1953), česká autorka řady knih zabývajících se problematikou sluchového postižení
Mojmír Švábenský (1922), doktor filozofie a mistr světa v šachu neslyšících (pro zajímavost - ovládá 10 cizích jazyků)
Mobi Urbanová (1914 - 1988), česká taneční hvězda
Heather Whitestone (1973) neslyšící MISS America za rok 1994
(Pozn.: Jména výše uvedených jsem převzal především z I. dílu knihy J. Hrubého "Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu".)