zobrazeno: 15225x

Neslyšící pedagog jako vzor

Významní neslyšící lidé jako vzory

zdroj: PdF MU 2001 publikováno: 28/04/2006

Tento text je součástí diplomové práce Alexandra Zvonka "Sluchově postižený pedagog", Pedagogická fakulta Masarykovy Univerzity v Brně, Katedra speciální pedagogiky, Brno 2001

Ještě než se začneme hlouběji zabývat sluchově postiženým pedagogem jako vzorem, uvedu několik sluchově postižených osob, které v něčem vynikly nad průměr ostatních. Je to proto, že pro sluchově postižené děti je velmi důležité, aby kolem sebe viděly sluchově postižené osoby, které pro ně jsou z nějakého pohledu významné, které se podílejí na formování jejich osobnosti a to jak přímo, tak i nepřímo třeba tím, že se o nich něco někde dovědí. Tito pak žijí v jejich představách a mohou se pro ně stát vzorem. A nemusí se nutně jednat pouze o učitele, o kterých především je v této práci řeč. Že i další sluchově postižení úspěšní lidé jsou pro sluchově postižené děti nesmírně důležití, svědčí následující slova: "Kromě svých rodičů potřebují neslyšící děti ještě neslyšící hrdiny! A přesto jenom málo škol a předškolních rehabilitačních programů seznamuje děti s neslyšícími hrdiny, i když je jich mnoho. Je to skutečně nešťastná pedagogická chyba. Jako rodiče musíte své dítě naučit, aby bylo hrdé na nějaké neslyšící, kteří si získají jeho obdiv" (Freeman 1992, s. 185). Nejenom učitelé, ale také další lidé, kteří jsou sluchově postižení se dokázali prosadit. Již zakladatel první školy pro neslyšící ve Finsku, Carl Oscar Malm, sám neslyšící, si byl vědom důležitosti příkladů úspěšných neslyšících, a proto dával svým žákům příklady neslyšících ze zahraničí, kteří byli básníky, spisovateli či profesory.

Děti tyto vzory opravdu potřebují. A učitel by je měl s nimi seznámit. Je to nutné pro jejich sebevědomí a uvědomění si sebe sama a svého místa ve světě. "Mají-li neslyšící děti využít úspěšně všech svých životních možností, potřebují jak hrdost na výsledky dosažené neslyšícími, tak dobrou znalost jazyka a kultury slyšící většiny" (Freeman 1992, s. 205). Někde již důležitost této zdánlivé maličkosti pochopili. "V USA se každoročně vydávají kalendáře s příběhy slavných neslyšících Američanů" (Freeman 1992, s. 203).

Dovolím si zde uvést takovou malou galerii sluchově postižených lidí, kteří něco velkého dokázali. Mohlo by jich zde být daleko více, ale myslím, že těchto několik bude hovořit za všechny. Je to jen doklad toho, že i sluchově postižení mohou opravdu vyniknout a stát se tak důležitými pro psychiku sluchově postižených dětí.

Jiří Altmann (1942), český akademický malíř, grafik a řezbář Linda Bowe  (1945), americká herečka
Clifton F. Carbin  (1950), kanadský spoluautor "bible neslyšících", knihy "Tvé dítě neslyší", tajemník společnosti pro neslyšící děti
Melitta Guthová  (1921 - 1942), česká tanečnice a taneční akrobatka působící v souboru Divadla na Vinohradech
George Chapman  (1908 - 1993), londýnský malíř
Liisa Kauppinen  (1939) současná předsedkyně Světové federace neslyšících
Antonín Kovařík  (1942), významný český malíř
Emmanuelle Laboritová  (1971), francouzská herečka, držitelka "Moliera" (obdoba filmového "Oskara", získala jej v roce 1993)
Marlee Matlin  (1965), americká filmová herečka, držitelka Oskara
Terence Parkin  (1980), Jihoafričan, stříbrný medailista z OH 2000 v Sydney
Ronald Wilson Reagan  (1911), filmový herec a americký prezident
Věra Strnadová  (1953), česká autorka řady knih zabývajících se problematikou sluchového postižení
Mojmír Švábenský  (1922), doktor filozofie a mistr světa v šachu neslyšících (pro zajímavost - ovládá 10 cizích jazyků)
Mobi Urbanová  (1914 - 1988), česká taneční hvězda
Heather Whitestone  (1973) neslyšící MISS America za rok 1994
(Pozn.: Jména výše uvedených jsem převzal především z I. dílu knihy J. Hrubého "Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu".)
Saša Zvonek

 

 
sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
HandsDance: hudební klipy pro neslyšící
10/02/2021 - Radka Kulichová
Dysfázie a autismus
02/02/2021 - Česká televize
Zlaté české ručičky
30/01/2021 - Česká televize
Ocenění ASNEP 2018
28/01/2021 - Česká televize
Kniha Odposlechnuto v Praze pomáhá neslyšícím
26/01/2021 - Česká televize
Původ znakových jazyků a jejich budoucnost
24/01/2021 - Česká televize
Raná péče
24/01/2021 - Česká televize
Lenka Matoušková
22/01/2021 - Česká televize
Studijní obor Čeština v komunikaci neslyšících
22/01/2021 - Česká televize
Vodníkova princezna
20/01/2021 - Česká televize
Vliv nových technologií na život neslyšících
18/01/2021 - Česká televize
Po stopách filmů sluchově postižených
18/01/2021 - Česká televize
Podpůrný spolek hluchoněmých svatého Františka Sáleského
16/01/2021 - Česká televize
Usherův syndrom
10/01/2021 - Česká televize
Divadlo beze slov
05/01/2021 - Česká televize
Pantomima a pohybové divadlo
01/01/2021 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Inkluzivní vzdělávání neslyšících v ČR
Historie vdělávání
Vzdělávání dětí
Co Neslyšící potřebují k rovnému přístupu ke vzdělávání
Nebezpečí jménem EKOV?
Pedagogům nejde o vzdělání, snaží se nás donutit mluvit
Príprava nepočujúcich detí na učenie od raného veku
Mají neslyšící v matematice větší potíže než slyšící?
Jednání u kulatého stolu speciálních pedagogů – surdopedů
Neslyšící a současná legislativa v ČR I.
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
První učitelé neslyšících
Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené
Vzdělávání neslyšícího dítěte s kochleárním implantátem
Neslyšící pedagog jako vzor
Vzdělávání sluchově postižených
Multikulturní výchova a neslyšící děti
Předpoklady čtení
Mezinárodní konference o vzdělávání sluchově postižených
Vzdělávání neslyšících
Co a proč by se měly učit neslyšící děti?

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 50
celkem: 50
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]