Dlouho dopředu avízované DVD Raná komunikace v neslyšící rodině vyjde se zpožděním v průběhu měsíce června. Technická realizace DVD se bohužel trochu „protáhla“. Rodičům dětí se sluchovým postižením se tak dostane do rukou pomůcka, která si klade za cíl usnadnit jim úplné začátky a pomoci jim navázat s jejich dětmi úspěšnou komunikaci.
DVD mapuje postupy, které v komunikaci se svými dětmi využívají neslyšící
rodiče - neslyšící lidé totiž přirozeně vědí nebo vycítí,
jak vychovávat neslyšící děti a jaké postupy na úplném začátku
využívat, aby s dítětem mohli navázat plynulou komunikaci - mají
totiž sami zkušenost neslyšícího člověka. Autoři DVD věří,
že neslyšící rodiče mohou slyšící rodiče při výchově jejich
neslyšícího dítěte inspirovat a ti se od nich mohou mnohé naučit.
DVD vydává Federace rodičů a přátel sluchově postižených.
O jeho posouzení jsme poprosili poradkyni a psycholožku Střediska
rané péče Tamtam PhDr. Ivu Jungwirthovou.
Úvodem
Když se slyšícím rodičům narodí neslyšící dítě, znamená to pro ně v první řadě velký šok. Ve chvíli, kdy se se situací začnou smiřovat, začínají se rodiče ptát, co mají dělat, jak miminko rozvíjet, jak minimalizovat důsledky smyslového postižení. Od odborníků dostávají mnohdy rozporuplná doporučení: někdo jim doporučí znakovat a používat jakékoli způsoby komunikace, jiný od toho naopak odrazuje s tím, že u dítěte se pak nerozvine mluvená řeč. Rodiče tápou a nevědí, co je pro jejich dítě vlastně dobré.
Autoři DVD Raná komunikace v neslyšící rodině vyšli z předpokladu, že pro malé dítě je podstatné, ABY se rozvíjela jeho komunikace s okolím, a že v tomto období je méně důležité, JAKÁ forma komunikace to je. Uvědomíme-li si, že dítě se sluchovým postižením nezaznamená žádnou informaci, pokud není zraková nebo hmatová, je pak jasné, že je třeba od základů změnit náš způsob komunikace s dítětem.
V nejpřirozenější situaci se octne malé neslyšící dítě, které se narodí neslyšícím rodičům. Ti si díky svému smyslovému omezení nejlépe uvědomují, jak jejich dítě vnímá svět kolem sebe, vědí, jaké postupy jsou účelné při komunikaci zaměřené na zrakové podněty, a tyto postupy s dítětem intuitivně používají.
Základem DVD jsou proto videoukázky
tří neslyšících maminek v interakci s jejich neslyšícím dítětem.
Zaznamenány jsou ty nejběžnější situace: hra, prohlížení knížky,
koupání, přebalování, tedy situace, které se stále opakují a
jsou tak pro rozvoj láskyplného a bezpečného vztahu mezi matkou
a dítětem nejdůležitější.
pro koho je dvd určeno
DVD je rozděleno na několik kapitol, v úvodní části se dozvíme, pro koho je vlastně určeno. Cílovou skupinou jsou slyšící rodiče neslyšících dětí, ale i neslyšící rodiče, kteří se chtějí ubezpečit o vhodnosti vizuální komunikace s jejich dítětem, ať slyšícím nebo neslyšícím.
Malý průvodce obsahem nás
seznámí se strukturou DVD a také s tím, jak jej ovládat, jak přecházet
mezi jednotlivými částmi, jak zrychlit či zastavit videoukázku.
Důkazem toho, že je DVD skutečně „přátelské k uživatelům“,
je skutečnost, že si ho autorka těchto řádků celé prohlédla
a v zásadě nenarazila na žádný technický problémJ.
hlavní část dvd
Stěžejní částí jsou ukázky komunikace v neslyšící rodině. Je jich dohromady 23, součástí každé ukázky je i vysvětlení toho, oč v ní vlastně šlo, jaký konkrétní postup chtěli autoři ukázat, a také to, proč je tento postup důležitý. Milým zpestřením je pak i malý slovníček znaků, které maminka či dítě v každé ukázce použily. Celá tato kapitola je zakončena shrnutím, které opakuje základní a nejdůležitější postupy při navazování a udržení kontaktu s dítětem.
Ukázky se zaměřují na ty úplně základní aspekty komunikace s malým neslyšícím dítětem. Pokud chci, aby dítě vnímalo, co mu sděluji, musí se na mě podívat. Upoutat jeho pozornost mohu nejlépe jemným opakovaným dotykem (ukázka 2), stále musím mít na paměti, že dítě nemůže současně sledovat matku a předmět (1), vše důležité se musí odehrávat v zorném poli dítěte (3). Proto je velice důležitá pozice dítěte vůči matce (4), dítě musí vidět současně sledovaný předmět a matčiny ruce nebo obličej (5 a 6).
Zásadní pro úspěšný rozvoj komunikace vizuální i mluvené je zrakový kontakt. Dítě o něj zprvu nemusí jevit zájem, je třeba jej stále trpělivě a láskyplně iniciovat (7) a po jeho navázání ihned dítě odměnit úsměvem, pokývnutím, znakem. V ukázce 10 je pěkně vidět pokrok, který malý František udělal ve schopnosti navázat, udržet a samostatně iniciovat zrakový kontakt, doporučuji srovnat s ukázkou 2.
Používané znaky musí dospělý stále opakovat, někdy si dítě spojení znak – předmět vytvoří rychle, v prvních měsících to ale vyžaduje mnoho opakování (8). K navazování kontaktu a budování znakové a slovní zásoby dítěte je vhodné využívat především běžné denní činnosti a situace (9, 15, 17, 18), vždy předem komentujeme, co se bude dít a průběžně pojmenováváme předměty a činnosti, které dítě obklopují. Po skončení činnosti je zase důležité ukázat znak „hotovo/konec“ (16).
Maminkou tvořený znak nemusí být „správný“ (tzn. znak nemusí mít svou základní podobu, podléhá určitým úpravám: např. je vytvořen na jiném místě, než je obvyklé, např. na knize nebo na těle dítěte; to vše slouží k upoutání a udržení pozornosti dítěte – pozn.red.). Je možné používat dětské znaky, znaky umísťovat podle potřeby do prostoru (11) a využívat ikonické znaky (12), pokud nám intuice napoví, jak by asi znak mohl vypadat (jíst, pít, spát, mýt se…).
Důležitou součástí logopedické práce je v tomto období i hra před zrcadlem, kdy si dítě procvičuje motoriku rukou i mluvidel (13) a také sluchová cvičení a upozorňování na zajímavé zvuky a vibrace (21).
Záznamy komunikace velmi pěkně
završuje poslední sekvence (23), ve které sledujeme přirozeně plynoucí
komunikaci mezi maminkou a chlapcem, matka rozšiřuje slovní zásobu
o adjektiva (znaky ve funkci přídavných jmen – pozn.red.),
dítě ji pozorně sleduje, ona okamžitě reaguje na jeho pohled úsměvem
a pokývnutím, rozhovor již probíhá na větší vzdálenost, rozšířil
se do prostoru. Komunikace působí velmi spontánně, ale pokud jsme
zhlédli první záznamy z téže rodiny, uvědomíme si, kolik cílené
práce, trpělivosti a opakování za touto zdánlivou lehkostí
stojí.
zkušenosti slyšících a neslyšících maminek
Následují záznamy rozhovorů
se třemi maminkami, dvěma slyšícími a jednou neslyšící maminkou:
první slyšící maminka vychovává dva malé chlapce s kochleárním
implantátem, neslyšící maminka má jedno slyšící a jedno neslyšící
dítě a poslední, slyšící matka, hovoří o svém synovi, který
využívá sluchadla. Rozhovory jsou zajímavé, autentické, ukazují
cestu, kterou rodiče dětí museli projít, jak se vyvíjel jejich
pohled na postižení dětí, jak se s omezením komunikace vyrovnávali.
Zajímavé je si také uvědomit, zda a jak se liší pohled rodičů
slyšících a neslyšících.
výchova dětí v raném věku: rady a informace
Shrnutí a rozšíření dosud
získaných informací najdou zájemci v oddílu Výchova dětí v raném
věku. Znovu je v něm zdůrazněna důležitost vizuální komunikace
a sluchového tréninku. Nově se tu autoři zabývají velmi aktuální
otázkou, zda a proč používat v raném věku prvky znakového jazyka
u dětí, které budou velmi pravděpodobně implantovány. Vysvětluje
se zde i to, jakým způsobem si děti znakový jazyk vlastně osvojují.
kontakty a autorský team
Část Kontakty poskytne zájemcům
prostřednictvím mapy ČR informaci o tom, kde rodiny s malým neslyšícím
dítětem mohou v okolí svého bydliště nalézt pomoc a podporu při
zvládání nové situace. Na závěr je velmi pěkným a bezprostředním
způsobem divák seznámen se všemi, kdo se na vzniku DVD podíleli.
způsob předávání informací
Velmi zdařilé je propojení
různých způsobů předávání informací. Jakýkoli mluvený text
je paralelně tlumočen do znakového jazyka (a obráceně), současně
běží pod záznamem tištěné titulky. I tato zdánlivá drobnost
ukazuje, že autoři skutečně mysleli na to, jak svou práci v maximální
míře zpřístupnit všem zájemcům. Pro laika pak je velice zajímavé
sledovat znakování rodilé mluvčí, její gesta i mimiku a srovnávat
je s mluveným slovem (průvodcem na DVD je neslyšící žena /v
soukromém životě maminka dvou neslyšících dětí/, která obsah
DVD komentuje v českém znakovém jazyce
– pozn.red.).
mírně kriticky...
Součástí každé recenze by měla být i mírná kritika v mezích zákona. Jediné moje výhrady se týkají oddílu s videozáznamy. Některé záznamy jsou zbytečně dlouhé, v některých případech se sledované strategie opakují a překrývají, řazení záznamů není vždy úplně logické.
Odstrašujícím dojmem působí záběry maminky, která se snaží komunikovat s dítětem se zapnutou televizí v pozadí (ukázky byly natáčeny v přirozeném, domácím prostředí neslyšících rodin; u mnoha neslyšících lidí je zvykem mít doma zapnutou televizi – je to podobné, jako když mají slyšící lidé puštěné rádio, je to pro ně jakási kulisa – pozn.red.).
Trochu příliš vzorově a nereálně působí sekvence, kdy maminka vysvětluje dítěti, proč nesmí sahat na rostlinu (19). Ukázka (22) tematicky do souboru nezapadá, kde maminka vypráví dítěti smyšlený příběh spojený s plakátem na zdi - jako bychom přeskočili ve vývoji dětí mnoho měsíců.
Určitě by bylo dobré jednotlivé ukázky nečíslovat, ale označit přímo podle strategie, kterou se snaží zachytit. Tyto drobnosti však naprosto nemohou změnit dojem, který na mě DVD učinilo. Skvělá a názorná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, pro prarodiče a známé a zcela určitě i pro pracovníky středisek rané péče, speciálních pedagogických center a snad i dalších pomáhajících profesí.
Na závěr ocituji z rozhovoru
s paní Kovařovicovou, slyšící maminkou dnes patnáctiletého Vojty:
My jsme si samozřejmě přáli, aby mluvil, ale víc jsme si přáli,
aby chápal a myslel. To, že sluchově postižené děti nerozumí
světu kolem sebe, nesouvisí s vlastním sluchovým postižením. Jestliže
je možné znaky všechno vysvětlit, pak je mnohem důležitější,
aby se začala rozvíjet řeč, aby se začalo rozvíjet myšlení,
aby dítě nestagnovalo, aby odpovídalo vývoji... K tomu, aby bylo
omezení dětí se sluchovou vadou co nejmenší, může vydávané
DVD určitě pomoci.
DVD je možné si objednat
na webových stránkách: www.frpsp.cz,
na stránce Prodej knih.
DVD Raná komunikace v neslyšící rodině. Praha: FRPSP, 2007. Sign.: 4796/K 36.30
autorka článku pracuje ve Středisku rané péče Tamtam v Praze
Foto: repro DVD Raná komunikace v neslyšící rodině