Mnoho lidí zajímá: Jak se slyšící dítě naučí v neslyšícím prostředí správně mluvit? Vzhledem k tématu této kapitoly je vhodné připomenout teorii nativismu, která říká, že každé dítě přichází na svět biologicky vybaveno zmocnit se jazyka. V souvislosti s teorií nativismu se setkáme zároveň s pojmem univerzální gramatika, tzn., že dítě je schopno osvojit si jakoukoli gramatiku jazyka, jemuž je vystaveno.
Neslyšící rodiče si ve větší míře uvědomují nutnost včasné stimulace řeči svých dětí. Chtějí zabezpečit svému dítěti úspěšné začlenění do kolektivu, do světa slyšících a také úspěšný start ve škole. Proto bývají jejich děti, často na doporučení dětských lékařů, zařazovány do jeslí, mateřských škol a různých kroužků pro děti. Dítě je navíc pravidelně vystavováno styku se slyšícím příbuzenstvem. Pro sociální vývoj dítěte je důležitá a příznivá komunikace s generací prarodičů v rámci rodiny. To předpokládá dobré vztahy mezi rodiči a prarodiči. Nežádoucí je, aby jeden z prarodičů přejímal roli existujícího rodiče. Často se setkáváme s chybným přístupem slyšících prarodičů, ale i učitelů, lékařů a dalších odborníků, kteří si osobují právo rozhodovat, jak má život Neslyšících vypadat.
STRNADOVÁ (1995) varuje neslyšící rodiče před smutnou zkušeností, kdy rodiče řeší situaci tak, že dají dítě na několik let babičce, aby se naučilo správně mluvit. Po určité době však zjistí, že se jim dítě odcizilo. Jejich dítě v prvních a nejdůležitějších letech naváže pevné citové pouto k „náhradní matce“, tedy k babičce. Situaci lze řešit jiným, jednodušším a pro dítě i rodiče přijatelnějším způsobem. Stačí, dochází-li prarodiče do rodiny. Slyšící dítě se naučí vždy mluvit, pokud má kolem sebe dostatek mluvních vzorů a sluchových vjemů.
Zůstane-li dítě u neslyšících rodičů, kteří ke komunikaci užívají znakový jazyk, osvojí si dva komunikační prostředky. Výzkumy z poslední doby prozrazují, že se dítě nejprve naučí znakový jazyk, komunikační kód rodičů, poté se naučí mluvenému jazyku, kódu ostatních lidí.
Slyšící dítě má oproti svým neslyšícím rodičům další výhodu v tom, že má více zprostředkovaných zkušeností a lepší znalosti mluveného jazyka, takže na základě kontextu snadno porozumí i sdělení obsahující slova, jejichž pravý smysl mu dosud nebyl vysvětlen.