zobrazeno: 5769x

Vývoj mluvené řeči u slyšících dětí z neslyšících rodin

zdroj: ticho.cz publikováno: 15/03/2006

Mnoho lidí zajímá: Jak se slyšící dítě naučí v neslyšícím prostředí správně mluvit? Vzhledem k tématu této kapitoly je vhodné připomenout teorii nativismu, která říká, že každé dítě přichází na svět biologicky vybaveno zmocnit se jazyka. V souvislosti s teorií nativismu se setkáme zároveň s pojmem univerzální gramatika, tzn., že dítě je schopno osvojit si jakoukoli gramatiku jazyka, jemuž je vystaveno.

Neslyšící rodiče si ve větší míře uvědomují nutnost včasné stimulace řeči svých dětí. Chtějí zabezpečit svému dítěti úspěšné začlenění do kolektivu, do světa slyšících a také úspěšný start ve škole. Proto bývají jejich děti, často na doporučení dětských lékařů, zařazovány do jeslí, mateřských škol a různých kroužků pro děti. Dítě je navíc pravidelně vystavováno styku se slyšícím příbuzenstvem. Pro sociální vývoj dítěte je důležitá a příznivá komunikace s generací prarodičů v rámci rodiny. To předpokládá dobré vztahy mezi rodiči a prarodiči. Nežádoucí je, aby jeden z prarodičů přejímal roli existujícího rodiče. Často se setkáváme s chybným přístupem slyšících prarodičů, ale i učitelů, lékařů a dalších odborníků, kteří si osobují právo rozhodovat, jak má život Neslyšících vypadat.

STRNADOVÁ (1995) varuje neslyšící rodiče před smutnou zkušeností, kdy rodiče řeší situaci tak, že dají dítě na několik let babičce, aby se naučilo správně mluvit. Po určité době však zjistí, že se jim dítě odcizilo. Jejich dítě v prvních a nejdůležitějších letech naváže pevné citové pouto k „náhradní matce“, tedy k babičce. Situaci lze řešit jiným, jednodušším a pro dítě i rodiče přijatelnějším způsobem. Stačí, dochází-li prarodiče do rodiny. Slyšící dítě se naučí vždy mluvit, pokud má kolem sebe dostatek mluvních vzorů a sluchových vjemů.

Zůstane-li dítě u neslyšících rodičů, kteří ke komunikaci užívají znakový jazyk, osvojí si dva komunikační prostředky. Výzkumy z poslední doby prozrazují, že se dítě nejprve naučí znakový jazyk, komunikační kód rodičů, poté se naučí mluvenému jazyku, kódu ostatních lidí.

Slyšící dítě má oproti svým neslyšícím rodičům další výhodu v tom, že má více zprostředkovaných zkušeností a lepší znalosti mluveného jazyka, takže na základě kontextu snadno porozumí i sdělení obsahující slova, jejichž pravý smysl mu dosud nebyl vysvětlen.

Simona Gavelčíková
(převzato z www.ticho.cz)

 

sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
HandsDance: hudební klipy pro neslyšící
10/02/2021 - Radka Kulichová
Dysfázie a autismus
02/02/2021 - Česká televize
Zlaté české ručičky
30/01/2021 - Česká televize
Ocenění ASNEP 2018
28/01/2021 - Česká televize
Kniha Odposlechnuto v Praze pomáhá neslyšícím
26/01/2021 - Česká televize
Původ znakových jazyků a jejich budoucnost
24/01/2021 - Česká televize
Raná péče
24/01/2021 - Česká televize
Lenka Matoušková
22/01/2021 - Česká televize
Studijní obor Čeština v komunikaci neslyšících
22/01/2021 - Česká televize
Vodníkova princezna
20/01/2021 - Česká televize
Vliv nových technologií na život neslyšících
18/01/2021 - Česká televize
Po stopách filmů sluchově postižených
18/01/2021 - Česká televize
Podpůrný spolek hluchoněmých svatého Františka Sáleského
16/01/2021 - Česká televize
Usherův syndrom
10/01/2021 - Česká televize
Divadlo beze slov
05/01/2021 - Česká televize
Pantomima a pohybové divadlo
01/01/2021 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Neslyšící a právo na život I.
Setkání CODA v České republice
Jak vypadá raná péče v neslyšících rodinách?
Jaké je společné dětství neslyšících a slyšících sourozenců
Slyšící děti neslyšících rodičů (TKN)
CODA
Jazyk dítěte a komunikační zázemí (nejen) v rodině dítěte /7/
Jazyk dítěte a komunikační zázemí (nejen) v rodině dítěte /6/
Jazyk dítěte a komunikační zázemí (nejen) v rodině dítěte /5/
Jazyk dítěte a komunikační zázemí (nejen) v rodině dítěte /4/
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
CODA
Setkání CODA v České republice
Slyšící děti v neslyšící rodině a znakový jazyk
Slyšící děti neslyšících rodičů (TKN)
Vývoj mluvené řeči u slyšících dětí z neslyšících rodin
Jak vypadá raná péče v neslyšících rodinách?
Jaké je společné dětství neslyšících a slyšících sourozenců
Neslyšící a právo na život I.

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 8
celkem: 8
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]