CD „Znaková zásoba terminologických pojmů“, jehož autorkou je Mgr. Radka Horáková, je prvním CD svého druhu, které bylo vydáno Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity Brno. Jak sama autorka na svém CD uvádí: „Vytvořený soubor terminologických znaků je určen sluchově postiženým studentům oboru speciální pedagogika, tlumočníkům znakového jazyka, ale také všem zájemcům o znakový jazyk. Nejedná se o slovník, nýbrž o korpus pojmů sestavený pro praktické využití. Cílem nebylo zpracování slovníku znakového jazyka, ale zmapování existujících pojmů ve znakovém jazyce z oboru speciální pedagogika a zachycení způsobu užívání již existujících znaků.“
Základní informace
Spuštění
Po spuštění CD s objeví okno programu. Programové okno je rozděleno na dvě základní části. Levá část obsahuje videookénko, ve kterém jsou prezentovány znaky. Je možnost zvolit prezentaci znaku jako čelní pohled, boční pohled nebo oba pohledy následující hned po sobě. Pod tímto oknem je řádek, ve kterém se zobrazuje název a zařazení daného pojmu. Níže jsou tlačítka nástrojů na ovládání rychlosti a plynulosti přehrávání („přehrávání“, „zastavení přehrávání“, „přehrávání poloviční rychlostí“, „sekvenční přehrávání“) a tlačítka na přechod k předchozímu a následujícímu znaku.
V pravé části najdeme rejstřík pojmů. Máme několik možností vyhledávání. Podle abecedy, podle oboru nebo podle zadaného hesla. Oborový rejstřík nabízí tyto sekce: „Obecné pojmy“, „Speciálně pedagogická diagnostika“, „Etopedie“, „Logopedie“, „Oftalmopedie“, „Psychopedie“, „Somatopedie“, „Specifické poruchy učení“, „Surdopedie“.
Celková zásoba čítá 340 pojmů. Jak autorka uvádí, „výběr pojmů byl průběžně konzultován se sluchově postiženými spolupracovníky“. Pojmy jsou uváděny v základním tvaru, tzn. v prvním pádu čísla jednotného. Vyskytují se také slovní spojení, především ustálená terminologická spojení, které se v oblasti speciální pedagogiky standardně užívají. U některých pojmů se setkáme s více variantami znaků. Varianty najdeme je také v samostatné sekci rejstříku „Čísla“.
Zkoušení
Své znalosti si můžete vyzkoušet v sekci „Zkoušení“. Je možnost si vybrat téma (pojmy ze všech oblastí, nebo jen některého oboru) a počet pojmů, které se postupně zobrazují. Dále počet možností, které se nám nabídnou ve výběru odpovědí (je možno volit ze 3, 5 či 7 nabízených možností). Níže se pak zobrazuje počet správných a chybných odpovědí. V nabídce si také můžeme celé zkoušení zopakovat, nebo si vybrat možnost zopakování pouze odpovědí chybných.
Spolupracovníci
Seznam spolupracovníků zahrnuje nejenom samotné osoby se sluchovou vadou, jejichž primárním jazykem je znakový jazyk. Osloveni byli ale také současní či bývalí studenti speciální pedagogiky – uživatelé znakového jazyka a také četní tlumočníci znakového jazyka.
Hodnocení
CD je velmi přehledně zpracováno. Ovládání je intuitivní, logické, uživatel se velmi rychle zorientuje v celé nabídce a ovládání nečiní potíže. Videookénko je dostatečně velké, prezentace znaků je srozumitelná, dobře zřetelná. Zřetelná je také nemanuální část znaku, nedílná součást znakového jazyka. Stejně tak se dají dobře odezřít orální komponenty a mluvní obrazy znaku. Snad jenom pozadí mohlo být mírně světlejší, pro větší kontrast.
Práce s rejstříkem je snadná, vyhledávání rychlé. V případě práce s daným rejstříkem je přehrávání automatické při kliknutí na daný pojem. Je výhodou, že se poslední použitá slova ve vyhledávání ukládají a dají se snadno rychle znovu vyvolat. Snad jenom uvedení více variantových pojmů v samostatné sekci rejstříku „Čísla“, by mohlo poněkud zmást. Sekce zkoušení je také snadná na ovládání i co se nastavení parametrů týče. Volba možností a celková úprava se mi jeví jako zdařilá.
Naskýtá se otázka, kdo je cílovou skupinou, které je toto CD určeno. Jak bylo již v úvodu uvedeno, je určeno především “sluchově postiženým studentům oboru speciální pedagogika, tlumočníkům znakového jazyka, ale také všem zájemcům o znakový jazyk“. Myslím si, že tento vybraný soubor znaků je vhodný jako „studijní materiál“ především pro tlumočníky, kteří se na danou oblast specializují (ale ovšem nejenom je). Jistě by se ale se znaky uvedenými na CD mohli seznámit také všichni specialisté na oblast surdopedie, všichni ti, kdo se této oblasti profesionálně věnují. To by se mohlo jevit jako zbytečné, ovšem na druhou stranu, stále ve větší míře se setkáváme se zapojením osob se sluchovou vadou coby profesionálů (ať už vychovatelů, pedagogů či asistentů) do výchovně vzdělávacího procesu. A mnozí z nich jsou právě uživateli znakového jazyka, tudíž mohou znaků z této zásoby využít při odborných diskusích atd. Je ovšem otázkou, jak široká je cílová skupina „sluchově postižených studentů oboru speciální pedagogika“. Pochopitelně je znalost těchto znaků nezbytná, mají-li při studiu k dispozici tlumočníka. Nezbytná na obou stranách. Využití CD při samotné výuce znakového jazyka je také možné. Vzhledem ke kvalitě zpracování bych to i doporučil, přesto že se jedná již o výběr pojmů z konkrétní disciplíny.
Věřím, že CD si svoji cílovou skupinu uživatelů určitě najde. CD je možné získat zdarma přímo u autorky na adrese: Mgr. Radka Horáková, Pedagogická fakulta MU, Katedra speciální pedagogiky, Poříčí 7, 603 00, Brno. E-mail: horakovar@centrum.cz. Dovolím si také tlumočit přání autorky, která by uvítala vaše názory na toto CD - aby se o ně mohla opřít při své další práci.
Autor článku toho času pracuje jako pedagog ve speciální škole pro sluchově postižené v Brně a jako asistent na DiFa JAMU