zobrazeno: 9173x

Sluchově postižení pedagogové dříve a dnes

zdroj: PdF MUNI publikováno: 19/04/2007

Tento text je součástí diplomové práce Alexandra Zvonka "Sluchově postižený pedagog", Pedagogická fakulta Masarykovy Univerzity v Brně, Katedra speciální pedagogiky, Brno 2001

Dnes mnohé lidi vůbec neudiví, že na některých školách pracují sluchově postižení, že jsou zaměstnáni nejen jako pomocný personál, jako jsou uklízečky, kuchařky či údržbáři, ale i jako vychovatelé, asistenti učitelů, odborní asistenti, nebo samotní učitelé. Z jistého pohledu je to vlastně pro mnohé přirozené a logické. Proč by přece nemohli lidé s nějakou vadou pracovat se stejně postiženými? Vždyť jim musí lépe rozumět, lépe chápat jejich pocity a potřeby. Jenom nevidomý ví, jaké to je nevidět a jen vozíčkář zná přesně svoje potřeby, a tudíž i daleko lépe potřeby ostatních vozíčkářů, než někdo zdravý. Proč by tomu tedy mělo být jinak u sluchově postižených? Mám za to, že kdybychom se třeba před pár lety zeptali lidí nezasvěcených do surdopedické problematiky, zda je na tom něco divného, že sluchově postižené děti učí sluchově postižení pedagogové, nikoho by asi nenapadlo říct, že je na tom něco divného. A přesto ve školách pro sluchově postižené bylo v celé dlouhé historii sluchově postižených vychovatelů či učitelů jako šafránu. Jistě, najdou se i výjimky. Existují školy, které si sluchově postižení řídí sami, ale kolik jich je? A u nás?!

Jednou z těch výjimek je Gallaudetova univerzita ve Washingtonu v USA1 . Mohu říci, že je hodně sluchově postižených, kteří touží tam studovat. Ne proto, že je to ve Spojených státech, ne proto, že je to univerzita. Z jiného prostého důvodu. Je to totiž škola, kterou si řídí sami sluchově postižení, kde si všechno přizpůsobují svým potřebám. Něco o tom také napsal Jaroslav Hrubý, otec neslyšící dcery, která na této univerzitě studovala:

"Letos v březnu byl poprvé zvolen prezidentem první univerzity pro neslyšící, Gallaudetovy univerzity ve Washingtonu, neslyšící profesor Irving King Jordan. Jeho zvolení předcházely dramatické události:

Původně byli na tuto funkci tři kandidáti, z nichž dva byli neslyšící. Správní radu však zlákala možnost postavit do čela univerzity po 124 letech trvání první ženu. Dr. Elizabeth Zinserová měla pro tuto funkci skutečně vysokou odbornou kvalifikaci. Z hlediska studentů však neměla tu nejdůležitější, která platí pro všechny zaměstnance této univerzity, profesory a vychovateli počínaje - neuměla znakovou řeč a na univerzitě působila doposud velmi krátce.

Správní rada se přece jen rozhodla zvolit prezidentkou dr. Zinserovou. V den voleb 7. března 1988 demonstrovalo proti této volbě asi 500 studentů před hotelem, kde se volby konaly. Správní rada tuto demonstraci nevzala na vědomí. Druhý den vypukla na univerzitě stávka. 2000 studentů přestalo chodit na přednášky. Přidali se k nim i mnozí zaměstnanci univerzity, slyšící i neslyšící, včetně profesorského sboru, z nichž je třetina neslyšících. Vedoucí studentské organizace předložil vedení univerzity tyto požadavky: 1. Odstoupení dr. Zinserové, 2. Odstoupení předsedy správní rady, 3. Složení správní rady změnit tak, aby v něm měli neslyšící většinu, 4. Studenti nebudou za účast na stávkách potrestáni, 5. Zvolit neslyšícího prezidenta.

Nejdříve odstoupila nově zvolená prezidentka, pak i správní rada. Všechny studentské požadavky byly splněny. Novým předsedou správní rady se stal neslyšící Philip Bravin. Nová správní rada zvolila prezidentem (rektorem) K.I. Jordana, dosavadního děkana fakulty umění a vědy. Je mu 44 let, je neslyšící a 15 let na univerzitě vyučuje (In: O totální komunikaci III. 1988, str. 28). Co k tomu dodat? Nejsou-li neslyšící považováni za dost dobré na to, aby mohli řídit univerzitu, tak jaký má vůbec smysl univerzita pro neslyšící? Řekla dr. Allen Sussmanová, profesorka G.U. ..." (Gong 3/1998, s. 59). I to (už) je historie.

Sluchově postižení pedagogové v historii

Vypátrat všechny lidi, kteří měli nějakou sluchovou vadu a věnovali se výchově a vzdělávání stejně postižených dětí (popř. i dospělých), to by bylo především procházení mnoha literárních pramenů, kronik a zápisů škol, a určitě by to bylo téma na samostatnou práci z oboru historie. Těch několik, na které jsem narazil při svém pátrání, však dokládá, že sluchově postižení pedagogové si získali mnohde své nezastupitelné místo. Nejenomže vychovávali a vzdělávali sluchově postižené žáky, ale někteří také publikovali, nebo se věnovali dalším odborným činnostem, v nichž se prosadili. Jiní dokonce sami zakládali školy pro sluchově postižené.

poznámky

  1. Bývá někdy nazývána "Mekkou neslyšících", jindy "Centrem jejich vzdělanosti, kultury a hrdosti". A ještě jindy "Rájem neslyšících na zemi". Za zakladatele dnešní G.U. můžeme považovat Amose Kendalla. Škola začala fungovat v roce 1856 (vyšší škola v roce 1864). Od roku 1986 je prohlášena univerzitou. Své jméno nese na počest zakladatele první školy pro neslyšící v USA - Thomase Hopkinse Gallaudeta (jeho syn byl prvním ředitelem této školy) od roku 1894.

 

 
sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
HandsDance: hudební klipy pro neslyšící
10/02/2021 - Radka Kulichová
Dysfázie a autismus
02/02/2021 - Česká televize
Zlaté české ručičky
30/01/2021 - Česká televize
Ocenění ASNEP 2018
28/01/2021 - Česká televize
Kniha Odposlechnuto v Praze pomáhá neslyšícím
26/01/2021 - Česká televize
Původ znakových jazyků a jejich budoucnost
24/01/2021 - Česká televize
Raná péče
24/01/2021 - Česká televize
Lenka Matoušková
22/01/2021 - Česká televize
Studijní obor Čeština v komunikaci neslyšících
22/01/2021 - Česká televize
Vodníkova princezna
20/01/2021 - Česká televize
Vliv nových technologií na život neslyšících
18/01/2021 - Česká televize
Po stopách filmů sluchově postižených
18/01/2021 - Česká televize
Podpůrný spolek hluchoněmých svatého Františka Sáleského
16/01/2021 - Česká televize
Usherův syndrom
10/01/2021 - Česká televize
Divadlo beze slov
05/01/2021 - Česká televize
Pantomima a pohybové divadlo
01/01/2021 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Inkluzivní vzdělávání neslyšících v ČR
Historie vdělávání
Vzdělávání dětí
Co Neslyšící potřebují k rovnému přístupu ke vzdělávání
Nebezpečí jménem EKOV?
Pedagogům nejde o vzdělání, snaží se nás donutit mluvit
Príprava nepočujúcich detí na učenie od raného veku
Mají neslyšící v matematice větší potíže než slyšící?
Jednání u kulatého stolu speciálních pedagogů – surdopedů
Neslyšící a současná legislativa v ČR I.
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
První učitelé neslyšících
Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené
Neslyšící pedagog jako vzor
Vzdělávání neslyšícího dítěte s kochleárním implantátem
Vzdělávání sluchově postižených
Multikulturní výchova a neslyšící děti
Předpoklady čtení
Mezinárodní konference o vzdělávání sluchově postižených
Vzdělávání neslyšících
Co a proč by se měly učit neslyšící děti?

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 8
celkem: 8
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]