zobrazeno: 8296x

Sluchově postižení pedagogové dříve a dnes

zdroj: PdF MUNI publikováno: 19/04/2007

Tento text je součástí diplomové práce Alexandra Zvonka "Sluchově postižený pedagog", Pedagogická fakulta Masarykovy Univerzity v Brně, Katedra speciální pedagogiky, Brno 2001

Dnes mnohé lidi vůbec neudiví, že na některých školách pracují sluchově postižení, že jsou zaměstnáni nejen jako pomocný personál, jako jsou uklízečky, kuchařky či údržbáři, ale i jako vychovatelé, asistenti učitelů, odborní asistenti, nebo samotní učitelé. Z jistého pohledu je to vlastně pro mnohé přirozené a logické. Proč by přece nemohli lidé s nějakou vadou pracovat se stejně postiženými? Vždyť jim musí lépe rozumět, lépe chápat jejich pocity a potřeby. Jenom nevidomý ví, jaké to je nevidět a jen vozíčkář zná přesně svoje potřeby, a tudíž i daleko lépe potřeby ostatních vozíčkářů, než někdo zdravý. Proč by tomu tedy mělo být jinak u sluchově postižených? Mám za to, že kdybychom se třeba před pár lety zeptali lidí nezasvěcených do surdopedické problematiky, zda je na tom něco divného, že sluchově postižené děti učí sluchově postižení pedagogové, nikoho by asi nenapadlo říct, že je na tom něco divného. A přesto ve školách pro sluchově postižené bylo v celé dlouhé historii sluchově postižených vychovatelů či učitelů jako šafránu. Jistě, najdou se i výjimky. Existují školy, které si sluchově postižení řídí sami, ale kolik jich je? A u nás?!

Jednou z těch výjimek je Gallaudetova univerzita ve Washingtonu v USA1 . Mohu říci, že je hodně sluchově postižených, kteří touží tam studovat. Ne proto, že je to ve Spojených státech, ne proto, že je to univerzita. Z jiného prostého důvodu. Je to totiž škola, kterou si řídí sami sluchově postižení, kde si všechno přizpůsobují svým potřebám. Něco o tom také napsal Jaroslav Hrubý, otec neslyšící dcery, která na této univerzitě studovala:

"Letos v březnu byl poprvé zvolen prezidentem první univerzity pro neslyšící, Gallaudetovy univerzity ve Washingtonu, neslyšící profesor Irving King Jordan. Jeho zvolení předcházely dramatické události:

Původně byli na tuto funkci tři kandidáti, z nichž dva byli neslyšící. Správní radu však zlákala možnost postavit do čela univerzity po 124 letech trvání první ženu. Dr. Elizabeth Zinserová měla pro tuto funkci skutečně vysokou odbornou kvalifikaci. Z hlediska studentů však neměla tu nejdůležitější, která platí pro všechny zaměstnance této univerzity, profesory a vychovateli počínaje - neuměla znakovou řeč a na univerzitě působila doposud velmi krátce.

Správní rada se přece jen rozhodla zvolit prezidentkou dr. Zinserovou. V den voleb 7. března 1988 demonstrovalo proti této volbě asi 500 studentů před hotelem, kde se volby konaly. Správní rada tuto demonstraci nevzala na vědomí. Druhý den vypukla na univerzitě stávka. 2000 studentů přestalo chodit na přednášky. Přidali se k nim i mnozí zaměstnanci univerzity, slyšící i neslyšící, včetně profesorského sboru, z nichž je třetina neslyšících. Vedoucí studentské organizace předložil vedení univerzity tyto požadavky: 1. Odstoupení dr. Zinserové, 2. Odstoupení předsedy správní rady, 3. Složení správní rady změnit tak, aby v něm měli neslyšící většinu, 4. Studenti nebudou za účast na stávkách potrestáni, 5. Zvolit neslyšícího prezidenta.

Nejdříve odstoupila nově zvolená prezidentka, pak i správní rada. Všechny studentské požadavky byly splněny. Novým předsedou správní rady se stal neslyšící Philip Bravin. Nová správní rada zvolila prezidentem (rektorem) K.I. Jordana, dosavadního děkana fakulty umění a vědy. Je mu 44 let, je neslyšící a 15 let na univerzitě vyučuje (In: O totální komunikaci III. 1988, str. 28). Co k tomu dodat? Nejsou-li neslyšící považováni za dost dobré na to, aby mohli řídit univerzitu, tak jaký má vůbec smysl univerzita pro neslyšící? Řekla dr. Allen Sussmanová, profesorka G.U. ..." (Gong 3/1998, s. 59). I to (už) je historie.

Sluchově postižení pedagogové v historii

Vypátrat všechny lidi, kteří měli nějakou sluchovou vadu a věnovali se výchově a vzdělávání stejně postižených dětí (popř. i dospělých), to by bylo především procházení mnoha literárních pramenů, kronik a zápisů škol, a určitě by to bylo téma na samostatnou práci z oboru historie. Těch několik, na které jsem narazil při svém pátrání, však dokládá, že sluchově postižení pedagogové si získali mnohde své nezastupitelné místo. Nejenomže vychovávali a vzdělávali sluchově postižené žáky, ale někteří také publikovali, nebo se věnovali dalším odborným činnostem, v nichž se prosadili. Jiní dokonce sami zakládali školy pro sluchově postižené.

poznámky

  1. Bývá někdy nazývána "Mekkou neslyšících", jindy "Centrem jejich vzdělanosti, kultury a hrdosti". A ještě jindy "Rájem neslyšících na zemi". Za zakladatele dnešní G.U. můžeme považovat Amose Kendalla. Škola začala fungovat v roce 1856 (vyšší škola v roce 1864). Od roku 1986 je prohlášena univerzitou. Své jméno nese na počest zakladatele první školy pro neslyšící v USA - Thomase Hopkinse Gallaudeta (jeho syn byl prvním ředitelem této školy) od roku 1894.

 

 
sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
tu?n?kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
10 aplikací pro rozvoj gramotnosti u dětí s poruchami sluchu
01/06/2019 - Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Být gay je těžší než být neslyšící
09/11/2018 - Michaela Pixová
Deafland III.
06/11/2018 - Česká televize
Finanční gramotnost
05/11/2018 - Česká televize
Emílie Mrzlíková
29/10/2018 - Česká televize
VOŠ tlumočnictví znakového jazyka
25/10/2018 - Česká televize
Vademecum - webová publikace pro neslyšící
20/10/2018 - Česká televize
Automatický přepis a překlad pro neslyšící
18/10/2018 - Česká televize
Diskriminace neslyšících
15/10/2018 - Česká televize
Projekt Jablíčko
12/10/2018 - Česká televize
Domov pro neslyšící seniory
04/10/2018 - Česká televize
Spolek neslyšících Plzeň podruhé
29/09/2018 - Česká televize
František Kocourek
25/09/2018 - Česká televize
Neslyšící řidičem kamionu
20/09/2018 - Česká televize
Futsal
15/09/2018 - Česká televize
Mluvící ruce 2017
10/09/2018 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Inkluzivní vzdělávání neslyšících v ČR
Historie vdělávání
Vzdělávání dětí
Co Neslyšící potřebují k rovnému přístupu ke vzdělávání
Nebezpečí jménem EKOV?
Pedagogům nejde o vzdělání, snaží se nás donutit mluvit
Príprava nepočujúcich detí na učenie od raného veku
Mají neslyšící v matematice větší potíže než slyšící?
Jednání u kulatého stolu speciálních pedagogů – surdopedů
Neslyšící a současná legislativa v ČR I.
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
První učitelé neslyšících
Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené
Neslyšící pedagog jako vzor
Vzdělávání neslyšícího dítěte s kochleárním implantátem
Vzdělávání sluchově postižených
Multikulturní výchova a neslyšící děti
Předpoklady čtení
Mezinárodní konference o vzdělávání sluchově postižených
Problémy vzdělávání neslyšících
Vzdělávání neslyšících

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 15
celkem: 15
Přihlášení

ikonka 

aktuality 
Informační linky k onemocnění COVID-19 mohou p
Online doučování v českém znakovém jazyce
UčíTelka s tlumočením do ČZJ
Aktuální informace o koronaviru v ČT
Co je to koronavirus?
Přehled změn u příspěvků na kompenzační po
Festival Jeden svět bude opět přístupný pro d

RSS kanály 

[CNW:Counter]