Pohádky a vyprávění příběhů s dobrým koncem neodmyslitelně patří k dětství a kromě potěšení, které přinášejí, jsou důležité pro celkový rozvoj dětské osobnosti, zejména v oblasti jazykové, rozumové a sociální. Pro většinu slyšících dětí jsou pohádky přirozenou součástí jejich světa, a to v různých podobách. Zato „pohádky a neslyšící děti“, to je stálé téma k přemýšlení a diskusi mnoha rodičů, učitelů a dalších zainteresovaných osob. Materiálů, které jsou vhodné na vyprávění nebo sledování pohádek pro neslyšící děti, není mnoho, a tak je vítaný každý nový přírůstek na tomto „pohádkovém poli“. Stejně tak pomůcek pro výuku a rozvíjení znakového jazyka (u dětí i dospělých) není nikdy dost. Nový CD-ROM Pohádky o zvířátkách ve znakovém jazyce již svým názvem slibuje propojení obojího.
základní informace
CD-ROM vznikl jako semestrální práce studentů 2. ročníku oboru Čeština v komunikaci neslyšících na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Na pohádkách a výrobě CD spolupracovali neslyšící i slyšící studenti pod vedením paní Nadi Dingové v rámci předmětu Dramatická výchova.
CD obsahuje šest pohádek, respektive bajek – příběhů se zvířecími hrdiny, vyprávěných a natočených ve znakovém jazyce: Liška a Čáp, Vlk a Pes, Medvěd a Ovečka, Beran a Veverka, Lev a Myš, Zaječí pohádka. Bajky jsou určeny především pro malé neslyšící děti a tomu odpovídá i jejich forma. Nejedná se o klasický monolog jednoho mluvčího, ani o divadelní scénky, ale o dramatizaci vyprávění. V bajkách vystupují vždy dvě postavy-zvířátka, každé zvířátko představuje jeden mluvčí, v jedné bajce je navíc zvlášť postava vypravěče. Mluvčí se střídají ve vyprávění podle svých rolí nebo spolu vedou rozhovor. Jsou mírně namaskovaní, např. liška má oblečení do červena a malá červená ouška, ovečka má kromě světlého oblečení zvoneček na krku, pejsek má obojek atp. Tyto atributy dobře pomáhají rozlišit role při samotném vyprávění, navíc jsou pro děti přitažlivější než obyčejný vypravěč. Také projev ve znakovém jazyce je uzpůsobený jednak dramatické formě, jednak věku dětí – znaky jsou jednoduché, výrazné a dobře čitelné, tempo je pomalejší než u běžného projevu dospělých, zdůrazněná je mimika a pohyb.
pro koho je cd určeno
Bajky pravděpodobně nejvíce zaujmou děti mladšího školního věku, poutavé a poměrně dobře srozumitelné jsou i pro předškolní děti – samozřejmě záleží na tom, na jaké úrovni dítě zná a ovládá znakový jazyk. Ale i u dětí, pro které je vyprávění ve znakovém jazyce zatím příliš složité, lze Pohádky o zvířátkách... využít jako dobrý materiál a pomůcku právě pro rozvoj znakového jazyka a vyjadřovacích schopností vůbec – rodič nebo učitel např. může dítěti vyprávět nejprve sám, s jednoduchými obrázky nebo improvizovanými loutkami, nebo příběh přímo sehrát jako malé divadlo, a pak se může společně s dítětem dívat na natočené vyprávění, zastavovat je a ptát se, dovysvětlovat atp.
Pohádky o zvířátkách... jistě poslouží také všem, kteří se učí znakový jazyk, českou verzi každé bajky lze otevřít kliknutím na políčko Text. Příběhy na CD doplňuje slovníček s hlavními používanými znaky. (Slovníček je určený především pro toto CD, pravděpodobně proto nejsou uváděny např. varianty u některých znaků. I tak by ale u některých pojmů mohlo být upřesnění českého překladu – např. znak, který vyjadřuje česání srsti u zvířete je přeložený pouze slovem „česat“).
nabídka her
Vedle natočených bajek a slovníčku CD obsahuje ještě poměrně obsáhlý soubor her, respektive námětů a návodů k hrám a dalším činnostem, které lze v souvislosti s pohádkami při práci s dětmi využít, a to nejen s dětmi neslyšícími. Pohádka se tak stává motivačním prvkem pro některou z činností, které jsou zaměřeny na rozvoj poznávání, motoriky, paměti, postřehu atp., anebo jen na uvolnění a zábavu. „Nápadník“ her je opravdu bohatý (přes šedesát námětů), některé hry se však obsahově vzájemně příliš neliší, jen motivem provázaným s konkrétní pohádkou. Hry jsou sice popsané podle stejné šablony, ale ne všude stejně systematicky (terminologie není úplně jednotná, popis hry je někdy trochu nejasný, často chybí Uvedení do hry). Určitě by bylo dobré uvést, pro jakou věkovou kategorii je hra vhodná, některé hry jsou např. pro předškolní děti obtížnější.
pár připomínek...
K celkové podobě CD Pohádky se zvířátky... mám ještě pár připomínek spíše technického rázu: Na CD není uvedeno, jaký typ PC a jeho vybavení (???) je pro spuštění a kvalitní přehrávání potřeba – zkoušela jsem CD na třech počítačích různého typu a stáří a všude byl obraz trochu nezřetelný a pohyb jakoby zpomalený. Sledování vyprávění ve znakovém jazyce poněkud narušuje pohyblivá kamera – obraz se občas přiblíží a pak zase oddálí, místy se oddálí a zmenší natolik, že už to ztěžuje dobré porozumění projevu. Vše na CD je natočeno s tmavým-černým pozadím – u vyprávěných příběhů je to vhodné a usnadňuje to porozumění, u jednotlivých znaků ve slovníčku tmavé pozadí jednak působí mírně smutně, jednak občas splývá s tmavým oblečením některých mluvčích (patrně i kvůli změně osvětlení). A nakonec – škoda, že obraz při pohádce není možné zvětšit, nejlépe na celou obrazovku, vyprávění by bylo zřetelnější, zvláště pro skupinku malých diváků (lze sice použít funkci zoom, ale výrazně se zhorší kvalita obrazu).
Přes výše uvedené drobné výtky (které jsou celkem pochopitelné u školní-studentské práce) hodnotím CD Pohádky se zvířátky ve znakovém jazyce jako dobrý a přínosný materiál pro děti i dospělé. A věřím, že si s ním všichni užijeme hodně radosti a zábavy...:-)
CD Pohádky se zvířátky ve znakovém jazyce volně navazuje na CD Zvířátka v českém znakovém jazyce (FRPSP 2006). V současné době se připravuje třetí „zvířecí“ CD, tentokrát by mělo jít o malou encyklopedii domácích mazlíčků. Pro další informace sledujte náš Info-Zpravodaj.
CD můžete zdarma získat na adrese: Lucie Šůchová, Universita Karlova v Praze, Filosofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, Nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1; nebo na emailové adrese: lucie.suchova@ff.cuni.cz
CD Pohádky o zvířátkách ve znakovém jazyce. Praha: FF UK, 2006. Sign.: 4700/K 32.46.
autorka recenze je učitelkou v Bilingvální mateřské škole Pipan v Praze