zobrazeno: 7166x

Tiché učebnice

zdroj: Gong 7-8/2007 publikováno: 16/10/2007

Student brněnského Vysokého učení technického Aleš Šturala zvítězil s projektem Silent Books v letošním celostátním kole soutěže Imagine Cup o nejlepší softwarový návrh roku. Podle ČTK vyvinul počítačovou technologii pro převod učebnic do znakové řeči. Cenu mu začátkem května předala ministryně školství Dana Kuchtová. Aleš Šturala postupuje do světového kola v jihokorejském Soulu.

Soutěž Imagine Cup pořádá společnost Microsoft. Poprvé ji vyhlásila před čtyřmi lety. Od té doby se jí zúčastnilo 100 tisíc studentů z více než 100 zemí světa.

Čeští studenti byli úspěšní i loni, kdy zaujali navigačním systémem pro nevidomé a zrakově postižené. Studenti z brněnského VUT Petr Kaleta, Aleš Šturala a Martin Bambas zkonstruovali slepeckou hůl se čtecím zařízením napájeným tužkovými bateriemi. Na chodník, obrubník nebo okraj budov by se nalepily čipy, které čtečka zaregistruje a přes technologii bluetooth vyšle chodci signál do jeho kapesního počítače.Ve sluchátku se mu ozve pípnutí, pokud se dostane na křižovatku, čtečka ho upozorní na různé směry. O vynález projevily zájem organizace nevidomých i výrobci slepeckých holí.

Média mají ráda bombastické zprávy, a tak jsem od počátku brala informace z tisku o letošním ročníku soutěže s jistou opatrností. Již jsme si u nás zvykli na „revoluční technologie pro sluchově postižené“, z nichž se postupně vyvinuly jen různé varianty automatických převáděčů mluveného slova na text, případně na znak, které však v konečné fázi vyzněly poněkud akademicky a nenalezly praktické využití.

Bude to i případ projektu Silent Books? Aleš sám skromně a s úsměvem podotkl hned v úvodu našeho rozhovoru, že nejde o žádnou technologii. Ale nejde ani o automatický překladač. Student využil stávajících technologií a vytvořil sérii počítačových programů, které skutečně představují krok vpřed ve vývoji počítačových pomůcek pro neslyšící. Aplikace totiž umožňuje přehrát veškeré informace ve znacích a nabízí i možnost interakce.

Aleši, můžete nám ve stručnosti objasnit podstatu projektu Silent Books a popsat jednotlivé počítačové programy?

Projekt Silent Books se skládá ze tří aplikací, kde každá plní svou specifickou úlohu. Koncovým produktem je program s počítačovým modelem ovládajícím znakový jazyk. Celý projekt tedy vychází z digitalizace znakové řeči - převodu jednotlivých znaků na animace. Motion capture je určitě zajímavá technologie, ale obávám se, že výsledek není odpovídající kvalitě a vysokým nákladům na její použití. (Pozn. Gongu: již existující softwarová technologie pro zachytávání pohybů lidského těla.) Zvolil jsem tedy manuální způsob převodu jednotlivých znaků do podoby animace, stejně jak to dělá dnes většina herních firem, které potřebují rozpohybovat svůj model.

První program je tedy uzpůsoben k vytváření animací se zaměřením na znakovový jazyk - zde se počítačový model „učí“ jednotlivým znakům.

Další aplikace slouží ke skládání jednotlivých znaků a vytváření souvislých sekvencí. Koncový produkt je UMPC počítač s počítačovým modelem znakující informace nahrané v programu.

Z čeho se zařízení skládá a jak funguje? Vypadá to jako taková malá krabička... K čemu se připojuje?

UMPC je malý a lehký mobilní počítač pouze s dotykovou obrazovkou, což je ideální zařízení pro použití tohoto projektu. Nicméně protože se dnes ještě nejedná o běžně používané zařízení, je možné program spustit i na klasických počítačích.

Jaké bude praktické využití této pomůcky pro sluchově postižené studenty? Zmiňoval jste, že jde o interaktivní systém...

Silent Books by měl nahradit klasickou učebnici v českém jazyce za elektronickou knihu se stejnými informacemi, ale ve znakovém jazyce.

Stejně jako v klasické knize, i zde jsou informace rozděleny do kapitol a neslyšící má možnost vybrat si nejen kterou kapitolu přehrát, kde začít, ale třeba i rychlost přehrávání nebo zapnout zvýraznění klíčových částí těla u právě prováděného znaku.

V tisku se objevila informace, že vaše aplikace umožňuje přehrát veškeré informace ve znakovém jazyce. Bude to skutečně znakový jazyk, nebo půjde jen o sled znaků?

Nejedná se pouze o sled na sebe nenavazujících znaků. Jednotlivé znaky a přechody mezi nimi řeší počítač, který dokáže plynule provázat jednotlivé pohyby mezi znaky.

Vy sám znakovku neovládáte. Kdo vám pomáhal vytvořit zásobu znaků, aby bylo možné je převést do animace? S jakými organizacemi sluchově postižených nebo jednotlivci jste spolupracoval?

Jednal jsem s několika lidmi, kteří se sluchově postiženými lidmi pracují a se kterými jsme projekt rozebírali. Já sám nemám velké zkušenosti a tyto konzultace mi pomohly nejen problematiku neslyšících více pochopit, ale také se vyvarovat některých řešení, která sice vypadají „zajímavě“, ale v praxi jsou nepoužitelná.

Jaký bude další „osud“ vaší aplikace?

Sám jako student si nedávám velké naděje na nasazení projektu do ostrého provozu, proto se pokusím najít firmu, která by dál tento projekt rozvíjela.

Plánujete spolupráci s nějakými specializovanými centry pro sluchově postižené studenty na vysokých či jiných školách?

Tento projekt konzultuji s lidmi z centra Teiresias (pozn. Gongu: na Masarykově univerzitě v Brně), které mi bylo doporučeno Fakultou informačních technologií VUT, kde studuji a kde s centrem Teiresias už delší dobu spolupracují.

Kam se mohou obrátit studenti, kteří mají o vaši aplikaci zájem?

Bavit se o ostrém provozu je ještě trochu předčasné a pokud by již dnes měl někdo zájem, tak ho musím zklamat. Vývoj a zejména nasazení takovéto aplikace není jednoduché a zabere ještě nějaký čas.

Přeji mnoho úspěchu vám i vašemu „počítačovému dítěti“.
Lucie Křesťanová,
foto: archiv Aleše Šturaly

Stručně:

  • Student Aleš Šturala vyvinul software pro převod učebnic do znakového jazyka.
  • Šturalova aplikace není pouhým automatickým překladačem textu na znak, je interaktivní.
  • Nasazení aplikace do ostrého provozu zatím není možné, je ještě potřeba na ní pracovat.

 

sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
HandsDance: hudební klipy pro neslyšící
10/02/2021 - Radka Kulichová
Dysfázie a autismus
02/02/2021 - Česká televize
Zlaté české ručičky
30/01/2021 - Česká televize
Ocenění ASNEP 2018
28/01/2021 - Česká televize
Kniha Odposlechnuto v Praze pomáhá neslyšícím
26/01/2021 - Česká televize
Původ znakových jazyků a jejich budoucnost
24/01/2021 - Česká televize
Raná péče
24/01/2021 - Česká televize
Lenka Matoušková
22/01/2021 - Česká televize
Studijní obor Čeština v komunikaci neslyšících
22/01/2021 - Česká televize
Vodníkova princezna
20/01/2021 - Česká televize
Vliv nových technologií na život neslyšících
18/01/2021 - Česká televize
Po stopách filmů sluchově postižených
18/01/2021 - Česká televize
Podpůrný spolek hluchoněmých svatého Františka Sáleského
16/01/2021 - Česká televize
Usherův syndrom
10/01/2021 - Česká televize
Divadlo beze slov
05/01/2021 - Česká televize
Pantomima a pohybové divadlo
01/01/2021 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Inkluzivní vzdělávání neslyšících v ČR
Historie vdělávání
Vzdělávání dětí
Co Neslyšící potřebují k rovnému přístupu ke vzdělávání
Nebezpečí jménem EKOV?
Pedagogům nejde o vzdělání, snaží se nás donutit mluvit
Príprava nepočujúcich detí na učenie od raného veku
Mají neslyšící v matematice větší potíže než slyšící?
Jednání u kulatého stolu speciálních pedagogů – surdopedů
Neslyšící a současná legislativa v ČR I.
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
První učitelé neslyšících
Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené
Vzdělávání neslyšícího dítěte s kochleárním implantátem
Neslyšící pedagog jako vzor
Vzdělávání sluchově postižených
Multikulturní výchova a neslyšící děti
Předpoklady čtení
Mezinárodní konference o vzdělávání sluchově postižených
Vzdělávání neslyšících
Co a proč by se měly učit neslyšící děti?

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 11
celkem: 11
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]