Objednat se po telefonu k lékaři, odpovědět na job-inzerát, kde je pouze kontaktní telefon, přivolat policii, ale také domluvit si telefonicky pracovní schůzku. Tento způsob komunikace považujeme my, slyšící, za naprosto samozřejmý. Ale co dělat v případě, když špatně slyšíme, nebo jsme dokonce zcela neslyšící? Díky službě občanského sdružení APPN (Agentury pro neslyšící) mohou i neslyšící lidé v případě potřeby běžně telefonovat, pokud využijí tzv. Online tlumočnickou službu NONSTOP. Podle nedávného průzkumu APPN jsou neslyšící s touto službou spokojeni, protože šetří jejich čas a nabízí jim jistotu a nezávislost.
V čem online tlumočení spočívá? Jde o tlumočení do znakového jazyka „na dálku“. Tlumočník se při ní nachází na jiném místě než klient, takže je možné jeho tlumočení využít i z druhého konce republiky. Podstatou této služby je možnost přenosu znakového jazyka prostřednictvím webkamery a zároveň přenos mluvené řeči prostřednictvím běžného telefonu. Tímto způsobem lze nejen tlumočit osobní rozhovor neslyšícího například s lékařem či zaměstnavatelem, ale lze tlumočit i telefonický hovor, poslat slyšícímu i neslyšícímu člověku vzkaz, zprávu apod.
Sdružení APPN poskytuje Online tlumočnickou službu NONSTOP již téměř 700 neslyšícím klientům.V srpnu letošního roku uskutečnilo mezi klienty bleskový průzkum o spokojenosti s touto službou, kterého se zúčastnilo 40 neslyšících. Z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že neslyšící se na online tlumočníky nejčastěji obracejí kvůli vyřizování hovorů s lékaři a úřady, že jsou se službou spokojeni a že jim přináší mnoho výhod, například úsporu času, jistotu, nezávislost a samostatnost. Jedinou nevýhodu vidí neslyšící klienti v tom, že linka bývá často obsazena, protože tlumočník vyřizuje hovor jiného neslyšícího. Přáli by si proto více tlumočníků.
APPN nabízí také tzv. tlumočnickou pohotovost pro případy nouze (neslyšící mohou kontaktovat tlumočníka v noci, o svátcích apod.). Tlumočnická pohotovost dává neslyšícím pocit klidu a jistoty (tyto pocity popsala polovina lidí). Většina dotazovaných neslyšících tuto službu nevyužila. Těm, co ji využili, posloužila skutečně pro případ nouze (například porod, nehoda, úmrtí v rodině, úraz, přivolání policie, lékaře aj.)
Online tlumočnická služba NONSTOP umožňuje neslyšícím zdarma díky moderní komunikační technice překonávat každodenní překážky v komunikaci, a to právě v okamžiku, kdy je tlumočník potřeba. Nemusí si tedy objednávat předem „živého tlumočníka“ přes centra zprostředkování tlumočníků nebo organizace neslyšících.
Zkušební provoz online tlumočnické služby byl zahájen v říjnu 2008 a od 1. prosince 2011 funguje tato služba nonstop. Zájem o Online tlumočnickou službu NONSTOP mezi neslyšícími neustále roste. Za rok 2012 jsme prostřednictvím této služby tlumočili klientům ve 25 388 situacích, což je oproti roku 2011, kdy jich bylo 17 297, zvýšení přibližně o 47 %. Největší zájem o tento typ tlumočení byl v roce 2012 v Praze (7 135 situací v roce 2012), ve Středočeském kraji (3 876 situací), Ústeckém kraji (3 835 situací) a v Jihomoravském kraji (3 751).
V současné době je APPN, o. s., z hlediska počtu tlumočených situací největším poskytovatelem tlumočnických služeb v České republice.