zobrazeno: 3539x

Indonéský znakový jazyk - Nick Palfreyman

publikováno: 22/08/2011

Díky bývalé studentce oboru Čeština v komunikaci neslyšících, Tamaře Kováčové, Neslyšícímu přednášejícímu Nicku Palfreymanovi a pohotovému týmu tlumočníků z mezinárodního znakového systému do českého znakového jazyka a dále do českého jazyka, se 5. dubna 2011 na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy mohla uskutečnit neobvyklá přednáška nejen o indonéském znakovém jazyce.

Přednášejícím byl 27letý student z Velké Británie Nick Palfreyman. Tento mladý muž se, společně s devíti dalšími studenty univerzity v Prestonu, věnuje „výzkumu znakových jazyků mimo město“. Studují tedy ty znakové jazyky, které doposud neměli to štěstí, aby je někdo blíže zkoumal. Jsou to například znakové jazyky v Mexiku, na Jamajce, na Bali, v Ghaně, v Turecku, Thajsku, Indii a dalších zemích. Celkově se věnují 22 „malým“ znakovým jazykům. Při výzkumu těchto znakových jazyků se zaměřují na to, co je podle dosavadních výzkumů pro všechny znakové jazyky společné, ale také na to, čím se tyto znakové jazyky odlišují. Ve znakovém jazyce, který se používá na Bali například neexistují slovesa, která mění směr pohybu podle zúčastněných osob tak, jak je známe třeba z českého ZJ, ale používají pro sloveso stejný (neměnný) znak a zájmeno (já, ty, on,...). Ve znakovém jazyce v Ghaně zase neexistují klasifikátory (tvary ruky, které zastupují něco jiného). Mexický znakový jazyk má zřejmě jiný znakovací prostor (prostor, ve kterém se produkují znaky ZJ - ohraničený rozpaženými lokty, mírně nad temenem hlavy a pasem) než většina ZJ, protože např. číslovky se znakují na stehně.

Indonézie je se svými 240 miliony obyvateli 4. nejlidnatější stát světa. Skládá se ze 17 000 ostrovů. Najdou se zde vyznavači snad všech velkých náboženství. Do roku 1945 byla Indonézie součástí Holandska, od roku 1945 je samostatným státem. Nick zde pomáhal mezi neslyšícími jako dobrovolník v letech 2007 až 2009. Svým výzkumem chce pomoci vydobít uživatelům znakového jazyka lepší podmínky. Nyní nejenže většina neslyšících nemůže studovat, (ke studiu na střední škole se dostane jen pár vyvolených ve velkých městech a studium na vysoké škole mají zákonem zakázané), ale v zemi s častou vulkanickou činností a výskytem tsunami se často nedostanou ani k potřebným informacím o evakuaci apod. Nick navštívil ostrovy Jáva, Bali a Borneo a při svém výzkumu se zaměřil hlavně na dvě města (Solo a Banjarmasin). Zde natočil velké množství videozáznamu přirozených rozhovorů, které dále analizoval. Zajímavé je například používání prstové abecedy. Tradičně se v Indonézii používá obouruční prstová abeceda, ale po návštěvě indonéské studentky v USA (v roce 1979) se hlavně ve vzdělávání používá abeceda jednoruční. V indonéském ZJ je také velké množství neobvyklých orálních komponentů (komponenty znaku tvořené ústy, ale neodpovídající pohybu úst mluvené řeči). Země s mnoha malými ostrovy dává prostor pro velkou rozrůzněnost ZJ, ale vlivem moderních technologií (internet, mobilní telefon s webkamerou,...) se i v těchto oblastech ZJ stále více sjednocuje.

Jediným dosud publikovaným materiálem o indonéském znakovém jazyce byla učebnice SIBI (Indonesian Language Signed System), která je napsána slyšícími osobami bez pomoci neslyšících uživatelů. Je to tedy pokus o zachycení znakovaného jazyka s mnoha chybami, především v popisu gramatiky. Proto snaha naučit se něco z této učebnice vás může jedině zmást. Nick doufá, že díky jeho výzkumu bude možné napsat kvalitní materiál, který odpovídá tomu, co uživatelé indonéského ZJ opravdu používají.


 

sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
tu?n?kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
10 aplikací pro rozvoj gramotnosti u dětí s poruchami sluchu
01/06/2019 - Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Být gay je těžší než být neslyšící
09/11/2018 - Michaela Pixová
Deafland III.
06/11/2018 - Česká televize
Finanční gramotnost
05/11/2018 - Česká televize
Emílie Mrzlíková
29/10/2018 - Česká televize
VOŠ tlumočnictví znakového jazyka
25/10/2018 - Česká televize
Vademecum - webová publikace pro neslyšící
20/10/2018 - Česká televize
Automatický přepis a překlad pro neslyšící
18/10/2018 - Česká televize
Diskriminace neslyšících
15/10/2018 - Česká televize
Projekt Jablíčko
12/10/2018 - Česká televize
Domov pro neslyšící seniory
04/10/2018 - Česká televize
Spolek neslyšících Plzeň podruhé
29/09/2018 - Česká televize
František Kocourek
25/09/2018 - Česká televize
Neslyšící řidičem kamionu
20/09/2018 - Česká televize
Futsal
15/09/2018 - Česká televize
Mluvící ruce 2017
10/09/2018 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Slovenští neslyšící u nás
Německý domov pro neslyšící
Program W.I.P
Život mezi indiány
Zajímavosti ze světa neslyšících 1-3/2012
Pracovala jsem jako dobrovolnice v Guatemale
Pevnonews 4/11 Zajímavosti ze světa neslyšících
Indie okem neslyšícího Čecha
Zeptám se boha, zda by ze mě neudělal hvězdu
Nigerijská svatba má svá pravidla
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
Martha's Vineyard - ostrov neslyšících
Café signes - kavárna pro neslyšící v Paříži
Genocida Neslyšících?
Neslyšící v Německu
Zkušenosti z Norska
Neslyšící v Norsku
Finské muzeum Neslyšících
Neslyšící v Anglii
Zajděte na vynikající pizzu!… aneb Integrační pub „DWIE DŁONIE“
O Gallaudetově Univerzitě a Deaf Way

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 13
celkem: 13
Přihlášení

ikonka 

aktuality 
Dotazník k maturitní práci - Kultura neslyšíc
Tenisový turnaj k 15. výročí svazu
Informace o nové knížce
Přepisovatel v Komerční bance je dostupný na v
Festivalu Clin d’Oeil se zúčastnil rekordní p
Marlee Matlin se objeví v dalším seriálu
15.roč, Praha Open v tenise neslyšících mužů
Dotazník k bakalářské práci
Vzdělávání, zaměstnávání a spolkový živo

RSS kanály 

[CNW:Counter]