zobrazeno: 10182x

Neslyšící - Jako cizinci ve vlastní zemi

zdroj: MF Dnes 8.12.2006 publikováno: 10/12/2006


Ukázka znakového jazyka *

"Znakovým jazykem lze vyjádřit vše"
*) věta je přeložena volně, obrázky
neodpovídají jednotlivým výrazům
Jak vypadá den mladíka, který od narození neslyší? A co baví budoucí zubní laborantku, která se budí vibračním telefonem?

Slepota odděluje člověka od věcí, zatímco hluchota od lidí. To řekla Američanka Helena Kellerová, která měla zkušenost s oběma handicapy - byla totiž hluchoslepá. Jenže velká část dnešních neslyšících se nepovažuje za postižené, ale spíše za jazykovou a kulturní menšinu.

Na kopci v pražských Radlicích stojí již osmdesát let střední, základní a mateřská škola pro sluchově postižené. Příliš se od jiných škol neliší, snad jen světelným bzučákem u hlavních dveří či židlemi stavěnými do půlkruhu, nikoliv do řad - na řečníka totiž musí být z každého místa dobře vidět.

Z vitrín cení zuby protézy, jsme totiž ve zdravotnické škole, jejíž studenti se stanou zubními laboranty. "Až do odpoledne bývám ve škole, pak si jdu zaplavat, na keramiku nebo po obchodech," popisuje svůj den Jitka. "Prodavačky jsou většinou milé, a když se nedomluvíme ústně, přijdou na řadu papír a tužka," vysvětluje Jitka přes tlumočníka Fedora Krajčíka. "Já trávím hodně času v klubu pro neslyšící. Jednou bych se rád podílel na jeho řízení," dodává Milan, který stejně jako jeho rodiče a prarodiče odmalička neslyší. "Na televizi se díváme jen někdy, ne všechny pořady jsou totiž titulkované. Mrzí mě to především u hlavních zpráv, chtěl bych také vědět, jaké události přinášejí komerční stanice, ne jen ty veřejnoprávní," říká Milan. "To je jen jeden z příkladů diskriminace. Zatímco my můžeme sledovat zprávy dlouhé několik desítek minut, pro neslyšící je tu jen pět minut zpráv, do kterých se musí vejít i sport, a to bez jakéhokoli komentáře," vysvětluje Fedor Krajčík.

Neslyšící s velkým N

Podle logiky slyšící většiny by největším přáním neslyšícího člověka mělo být vyléčení hluchoty. Jenže tito lidé nechtějí "vyléčit nemoc", chtějí být spíše přijati i s touto nedokonalostí. Cítí se být menšinou se svým vlastním jazykem - znakovým. "Znakový jazyk, to nejsou jen jednotlivé znaky. Patří k němu například i výraz obličeje, kterým se dokresluje význam ukázaných znaků," vysvětluje tlumočník Fedor Krajčík. Podobně je tomu v mluvené řeči, kdy dá slovům zcela odlišný význam tón či melodie hlasu.

Jinou kapitolou je pak takzvaná znakovaná čeština, kterou vymysleli slyšící lidé. Znakovaná čeština "přepisuje" znaky pro jednotlivá slova, používá však stavbu psané češtiny. Naproti tomu znakový jazyk je systém s vlastní strukturou zcela odlišnou od systému mluvené češtiny.

Dříve bylo zvykem vyučovat neslyšící takzvanou orální metodou, kdy učitel mluvil a žáci odezírali, měli dokonce zakázáno používat znakování. "Jenže to je podobné, jako byste se učili cizí jazyk v cizím jazyce. Čeština je pro někoho, kdo odmalička komunikuje ve znakovém jazyce, cizí řeč," doplňuje Fedor Krajčik. I z tohoto důvodu se neslyšící považují za menšinu, jazykovou i kulturní, a podobně jako například Romové se píší s velkým N na začátku. Mezi Neslyšící se počítají lidé od narození neslyšící, ohluchlí, se šelestem, ale i slyšící, kteří přijali jazyk a kulturu neslyšících za své.

A co by si neslyšící od slyšící většiny přáli? "Uvítal bych, kdyby na každém úřadě byl aspoň jeden člověk, který by ovládal znakový jazyk," říká Milan.

Jazyk se musí rozvíjet, i rukama

Je známo, že spolu s tím, jak se dítě učí používat řeč, se rozvíjí i jeho mozek, tedy myšlení a další funkce. Někteří rodiče ovšem odmítají přijmout fakt, že jejich dítě neslyší, a usilovně na ně mluví. Jenže stejně jako se slyšící dítě rozvíjí pomocí jazyka, tak se dítě neslyšící může rozvíjet pomocí jazyka znakového. "Včasná diagnostika je velmi důležitá, aby se rodiče i dítě naučili co nejdříve používat znakový jazyk. Jinak se z takových dětí stanou takzvaní bezjazyční - nerozumějí ani češtině, ale ani znakovému jazyku, nepatří nikam," dodává Krajčík.

Hana Matoušková

 

 
sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
tu?n?kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
HandsDance: hudební klipy pro neslyšící
10/02/2021 - Radka Kulichová
Dysfázie a autismus
02/02/2021 - Česká televize
Zlaté české ručičky
30/01/2021 - Česká televize
Ocenění ASNEP 2018
28/01/2021 - Česká televize
Kniha Odposlechnuto v Praze pomáhá neslyšícím
26/01/2021 - Česká televize
Původ znakových jazyků a jejich budoucnost
24/01/2021 - Česká televize
Raná péče
24/01/2021 - Česká televize
Lenka Matoušková
22/01/2021 - Česká televize
Studijní obor Čeština v komunikaci neslyšících
22/01/2021 - Česká televize
Vodníkova princezna
20/01/2021 - Česká televize
Vliv nových technologií na život neslyšících
18/01/2021 - Česká televize
Po stopách filmů sluchově postižených
18/01/2021 - Česká televize
Podpůrný spolek hluchoněmých svatého Františka Sáleského
16/01/2021 - Česká televize
Usherův syndrom
10/01/2021 - Česká televize
Divadlo beze slov
05/01/2021 - Česká televize
Pantomima a pohybové divadlo
01/01/2021 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Fowlerovo hodnocení ztráty sluchu
Identita a osobnost člověka
Hluchý táta
Ze života nedoslýchavého
10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
Neslyšící pamětníci (TKN)
Postoj majoritní společnosti ke sluchově postiženým a jeho odraz v terminologii
Slyšet je snad právo? Úvodní díl seriálu
S akými problémami zápasia SP? (TKN - SK)
Neslyšící "ajznboňáci"
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
Fowlerovo hodnocení ztráty sluchu
Identita a osobnost člověka
Aktuální problémy komunikace, kultury a vzdělávání neslyšících
Neslyšící jako členové jazykové a kulturní menšiny
Identita - jak ji prožívají nedoslýchaví lidé
Nedoslýchaví dospívající lidé - tvorba jejich identity
Neslyšící - Jako cizinci ve vlastní zemi
Dalších 10 předsudků o neslyšících
Neslyšící svět nejen neslyšícíma očima
Jak vypadá život N/neslyšících

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 19
celkem: 19
Přihlášení

ikonka 

aktuality 
EUDY projekt workshop 17.-18.9.2021
Koronavirus v září
Konference INSPO o technologiích pro osoby se spe
Hudební videoklipy pro neslyšící
Weblíčko
Srí Lanka uzná znakový jazyk
Collins Mutindi překládá hudbu do znakového ja
Sociální služby Tichého světa v době covidov
Slovenský znakový jazyk byl kodifikován
Festival Open House Worldwide

RSS kanály 

[CNW:Counter]