Seděli jsme ve sklepní části domu v ulici Vodova, kde se natáčela filmová scéna, v níž jeden z mafiánů zastřelí Lukáše Růžičku, který nesplnil svůj úkol. Natáčení již dávno skončilo a bylo již i po premiéře. Stíny na zdech se míhaly, oživlý Lukáš Růžička a jiní lidé si chodili pro své věci, odcházeli a zase přicházeli.
Přede mnou stál Kamil Panský a odpovídal na mé otázky. On totiž nemůže jen tak sedět a vyprávět, on musí stát a přecházet sem a tam. Jako jedna postava z filmu Marečku, podejte mi pero.
Během filmu mě již párkrát napadlo, jak jste přišli na takový námět filmu?
To je to zajímavé, byla to souhra náhod. Vše vzniklo jaksi náhodou a vše přesně do sebe zapadalo. Na počátku bylo setkání s neslyšícím panem Švecem, který je opravdu blázen do historických bitev, má doma starodávné uniformy, vojenské odznaky, čepice apod. Má doma i tu pistoli, která se objeví ve filmu. Nás, Awi film tým, napadlo, že můžeme tu pistoli do filmu „dát“. A už jsme měli nápad. Poté nás dále napadaly nové nápady, až vznikl tento akční film.
Na té pistoli byl vyrytý rok 1827, což bylo datum výroby. Přemýšleli jsme nad tím rokem, tak jsme hledali na internetu a zas náhoda! Dočetli jsme se o jedné události na „ostrově neslyšících“ v USA. Tu událost můžete vidět ve filmu, hraje v ní onen pan Švec, a pak pochopíte, čím je ta pistole pro ty mafány ve filmu tak důležitá. A jsme u toho – mafie. Kdo jiný by se zajímal o tuto vzácnost? Napadla nás mafie, ve světě AWI filmu samozřejmě neslyšící mafie. A to je klasika, mafie z Ruska, Ukrajiny, znáte to. Shodou okolností Mirek Gavelčík a Pavel Válka se tou dobou chystali na dovolenou na Ukrajinu, do Oděsy. Tak jsme to krásně propojili, doladili scénář a mohlo se začít. Ještě jednou, byla to šťastná souhra náhod.
A podle čeho jste vybírali herce? Začněme třeba u hlavních herců…
Davida Wagnera jsme si vybrali proto, že se typově hodil na roli Petra Černého (více v rozhovoru s Davidem Wagnerem, pozn. redakce).
Zpočátku ňouma, tak trochu lenoch, co moc nechce pracovat, ale kterému se zásadně změní život a on jedná úplně opačně než předtím.
Projde velkou proměnou, je z něj někdo jiný, musí bojovat o život své manželky i svůj. Je to přerod v akčního hrdinu. Peter Lištvan, jak jste si všimli, opravdu vzbuzuje autoritu a vypadá jako ten filmový mafán. I neslyšící to říkají. Myslím, že Peter to sám ví, a tak s tou rolí mafána Ivana Kellera souhlasil.
Lubo Hykl je takový chodící „mozek“ – má přehled a svůj názor, je to profík. Takže role detektiva brněnské kriminálky mu sedla naprosto přesně. Působí v té roli přirozeně.
Míša Kosiecová - osudová žena, která umí pobláznit muže, na tu roli se hodila perfektně. Lenka Šlachtová a Markéta Maradová - tam to proběhlo bez problémů, obě ty role ochotně a s radostí vzaly.
Množství rekvizit a materiálu, které jste při natáčení použili, je obdivuhodné. Jak se vám to povedlo?
Byla to spousta papírování, psali jsme sponzorům, bylo toho moc, až jsme nevěděli, kde nám hlava stojí. Třeba hotel Holiday Inn Brno nám vyšel vstříc ve formě sponzorského daru nebo Letiště Brno, a.s. nám poskytlo na určitou dobu jedno odstavené letadlo, ve kterém jsme mohli natáčet. Nebo natáčení akční honičky ve vozovně Brno-Pisárky – díky tomu, že jedna tramvaj byla připravena na sešrotování, jsme ji mohli získat. Moc rád bych poděkoval všem, že se vzdali nároku na honorář a hráli zadarmo, to nám moc pomohlo.
A co třebas příští film? Už máte scénář, nebo kdo je vlastně píše?
Rozhodně nebudeme hned pracovat na dalšm filmu, potřebujeme čas.V případě, že máte zajímavý nápad na téma filmu, tak mi ho můžete zaslat mailem a domluvíme se. Nějaký nápad již máme, ale chceme mít na to čas.
Úplně jednoduchá, ale přitom těžká otázka – co bylo nejtěžší na filmu?
No, tak to je fakt těžké, protože každý z AWI filmu na to bude mít jiný názor. Pro mě osobně bylo nejtěžší vymyslet dialogy. Vše muselo mít logiku a dialogy musely působit přirozeně, jako ze života.
Moc děkuji za akční rozhovor.
foto: archiv Kamila Panského a Marta Kounková