Ostrava
Martin Kulda, Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity, obor aplikovaná informatikaDistanční (dálkové) studium, které jsem studoval, je zcela jiného typu než studium prezenční (denní). Do školy jsem jezdil jen na zkoušky a konzultace. Se studiem jsem byl spokojen. Moje komunikace se spolužáky a učiteli byla díky internetu téměř bezproblémová. Veškeré studijní materiály a seznam literatury jsem získával také prostřednictvím internetu. Když jsem přece jen něčemu nerozuměl, šel jsem za profesory na konzultaci. Všichni profesoři byli v tomto směru moc ochotní a vstřícní. Snažili se na mě zřetelně mluvit a někteří si se mnou i psali přes papír nebo PC. Byl jsem jim za to velmi vděčný. Bez internetu bych asi nevystudoval.
Tlumočníka jsem téměř nevyužíval, neboť se v mém případě jednalo o studium přes internet, což je zcela specifický způsob studia odlišný od jiných škol. Tlumočení ZJ u nás není bohužel na tak dobré úrovni jako v zahraničí, např. ve Švédsku a Finsku. Byl bych rád, kdyby bylo i u nás více tlumočníků, kteří by byli i odborníky v oblasti počítačů, orientovali by se ve slovní zásobě oboru informatika a výpočetní technika. Po dobu dvou a půl roku jsem téměř každý měsíc jezdil do Prahy, kde jsem se zúčastňoval terminologické skupiny. S ostatními kolegy jsme společně vymýšleli nové znaky pro počítačovou terminologii. Doufám, že se v horizontu 10 let tlumočení v oboru počítačů posune a zvedne jeho úroveň. V srpnu 2004 jsem úspěšně promoval.
Liberec
David Korda, Pedagogická fakulta Technické univerzity v Liberci, Centrum dalšího vzdělávání - pedagogický kurz pro mistry odborné výchovy a učitele předmětů praxeNejedná se o klasické vysokoškolské studium. Kurz je určen učitelům odborných předmětů na středních školách, kteří mají ukončené středoškolské vzdělání a potřebují získat pedagogickou kvalifikaci. Studuji dálkově, studium trvá rok a půl. Platím školné, které nepřesáhne 8500 Kč za celé studium. Za to dostávám skoro všechna skripta, která potřebuji. Studium je zaměřeno na základy pedagogiky a psychologie. Nejvíce na didaktiku (nauka jak vyučovat) odborné výchovy a odborného výcviku. Když udělám závěrečnou zkoušku, dostanu certifikát, že mám pedagogické minimum. Moje přání je být odborným učitelem ve škole pro studenty s vadou sluchu. Jsem kvalifikovaný zubní technik, proto chci vzdělávat budoucí zubní techniky. V současnosti už vyučuji odborné předměty na SZS v Radlicích. Navíc mám dobrou spolupráci se spolužačkou z kurzu. Zapisuje výklady a posílá mi všechny informace. Někteří profesoři jsou ochotni mi kopírovat studijní materiály. Na přednáškách mám tlumočníka, naštěstí mi tlumočení zaplatí škola. Studium se mi líbí průměrně. Jsem spokojený, že dostávám nové informace. Musel jsem jít studovat. Dostal jsem nařízení od SZŠ v Praze-Radlicích, že si musím dodělat pedagogické minimum, abych mohl učit. Nevýhodou je, že lidé na VŠ většinou nejsou informovaní o neslyšících, nejsou na ně zvyklí. Například jeden pedagog nikdy nemůže stát na jednom místě, při výkladu pořád chodí tam a zpět jako kočkovitá šelma v kleci (smích). S učením mám občas menší problémy, ale hlavní problém je s tlumočníkem. Pokud tlumočník nemůže z Prahy jet do Liberce, nejedu ani já. Jsem v kontaktu se dvěma tlumočníky/ spolupráce je dobrá. Do Liberce jezdím průměrně jednou za dva nebo tři týdny v sobotu. Záleží na profesorech, jak mají čas v sobotu. Blíží se konec studia, už mě čeká závěrečná zkouška. Držte mi palce.
Plzeň
Daniel Vaň, Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, obor ekonomická a regionální geografie (neučitelský obor)Ve škole se mi moc líbí. Učivo je snadné a vím, na koho se obrátit, když něco potřebuji. Na univerzitě jsem si zvykl velmi rychle, ale město jsem poznával pomaleji, přestože bydlím u Plzně. Byl jsem více než 13 let na internátě v Praze a přes víkendy a prázdniny jsem byl více doma nebo u příbuzných. Spolužáci a profesoři jsou přátelští, máme kamarádské vztahy. Když něčemu nerozumím, kolegové i profesoři mi to rádi zopakují. Ale já na přednáškách i seminářích rozumím diky FM systému téměř všemu, jen zapisovat nestíhám. FM systém jsem měl půl roku zapůjčený z Ječné a pak jsem dostal nový přístroj od naší univerzity. Sešity si půjčuji většinou od spolužáka, který za to má mimořádné stipendium. Největší problémy mám většinou na začátku semestru, kdy profesoři zadávají úkoly na zápočty. Nedostanou se ke mně všechny informace a proto mi trvá déle, než se ve všem zorientuji.
Josef Rubáš, Právnická fakulta Západočeské univerzityStudium zvládám docela dobře, drtivou většinu informací totiž student právnické fakulty získává z knih, takže tady necítím žádný handicap. Na přednášky většinou nechodím. Horší je to na seminářích, hlavně na těch, kde vyučující vyžaduje "aktivní účast". Pokud např. debatujeme o nějakém problému, občas se mi stane, že řeknu něco, co už řekl někdo přede mnou, ale já ho neslyšel. Jedinou mou "úlevou" u zkoušek je, že se vyučující chápavě zatváří na mou prosbu, aby mluvil zřetelně a až na pár výjimek to pak opravdu dělá. Pouze u zkoušky z "českých a československých právních dějin", bohužel zrovna u státnic, se stalo, že mě pedagog "zkoušel", jestli opravdu neslyším. Dával si ruku před ústa, mluvil potichu, neartikuloval a když jsem ho požádal, jestli by mi otázku nezopakoval, bral to jako projev neznalosti. Jedinou trojku během čtyřletého studia jsem dostal právě u této státní zkoušky. Nejsem spokojený s různou úrovní zkoušek i zápočtů. Někdo dá jedničku za to, za co by jiný vyhazoval.
Kunovice
Martin Handl, Evropský póly těch nicky institut, obor elektronické počítačeEvropský polytechnický institut je první soukromá vysoká škola na Moravě. Platí se tu školné, ale já jako zdravotně postižený jsem od poplatků osvobozen, studium mám zdarma. Studuji dálkově. Tlumočení nemám. Snažím se zvládnout studium i bez tlumočníka. Hodně mi pomáhají slyšící spolužáci. Maturoval jsem na Střední průmyslové škole elektrotechnické ve Valašském Meziříčí, takže k počítačům mám blízko. Při studiu ještě pracuji.
foto: archiv Davida Jordy