zobrazeno: 2243x

Expertní komise pro otázky vzdělávání a inspekční činnost ve školách

zdroj: www.gong.cz publikováno: 03/03/2014

Jedním z bodů, který EKOV stanovila jako cíl, a který se podařilo realizovat, je spolupráce s Českou školní inspekcí (ČŠI) při optimalizaci inspekční činnosti ve školách vzdělávajících žáky a studenty se sluchovým postižením.


zvětšit video

Výsledkem jednání a vstřícného přístupu ze strany ČŠI, především mgr. Vladimíry Coufalové, ředitelka odboru řízení inspektorátu, je zapojení osob se sluchovým postižením (a také tlumočníků) do inspekční činnosti ve školách na pozici osoby přizvané. EKOV navrhla na podnět ČŠI celkem sedm osob se sluchovým postižením, které mají patřičnou odbornou erudici, tj. vysokoškolské vzdělání pedagogického směru a praxi v pedagogické oblasti, přímé pedagogické činnosti ve školách pro žáky nebo studenty se sluchovým postižením. S nimi má ČŠI možnost spolupracovat. Dobré je to, že již proběhly tři inspekce, a to ve školách v Českých Budějovicích, Brně a v Praze – Ječné, při nichž byli někteří z navržených osob se sluchovým postižením přítomni. Zprávy ze všech inspekcí jsou veřejně dostupné na webových stránkách ČŠI: http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Inspekcni-zpravy.

Prosazování přítomnosti erudovaných odborníků se sluchovým postižením v inspekční činnosti jsme vnímali jako krok žádoucí a odůvodnitelný. Jestliže má ČŠI hodnotit podmínky, průběh a také výsledky vzdělávání ve školách pro žáky nebo studenty se sluchovým postižením, potřebuje inspektory s portfoliem ne zcela standardních znalostí a zkušeností. Především s ohledem na specifické formy komunikace, které se ve výchovně vzdělávacím procesu v těchto školách uplatňují. Z tohoto důvodu se jeví vhodné doplnění inspekčního týmu o erudované odborníky se sluchovým postižením.

Jedná se o přínos v těchto oblastech:

reflexe přístupnosti a úpravy prostředí školy, popř. také internátu aj. z hlediska potřeb osob se sluchovým postižením (bezbariérovost a uživatelská vstřícnost prostředí, jeho bezpečnost, přístupnost informací), která vychází z praktických zkušeností osob se sluchovým postižením,

reflexe obsahu školního vzdělávacího programu ve vztahu ke specifické situaci žáků, studentů se sluchovým postižením,

reflexe činnosti školy (výchovného a vzdělávacího procesu) z hlediska přizpůsobení cílové skupině (posouzení vhodnosti využívaných metodických postupů a didaktických materiálů u žáků a studentů se sluchovým postižením).

reflexe komunikační interakce a jazykových kompetencí pracovníků školy (především s ohledem na využití znakového jazyka), a to nejenom ve směru k žákům, studentům, ale také k rodičům,
reflexe stavu v oblasti mimoškolní činnosti (mající významný dopad na sociální a citový vývoj žáků, studentů se sluchovým postižením).

Předpokládá se, že škola bude mít zájem na zlepšení situace, nebo posílení v rizikových či potenciálně rizikových oblastech, a proto by měla být také přítomnost zástupců z řad osob se sluchovým postižením pro školu cennou zpětnou vazbou, protože jako dospělí, kteří navíc sami často tímto vzdělávacím systémem prošli, mohou na základě vlastních zkušeností upozornit na to, co by jinému pozorovateli mohlo uniknout.


 
autor: EKOV

sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
tu?n?kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
HandsDance: hudební klipy pro neslyšící
10/02/2021 - Radka Kulichová
Dysfázie a autismus
02/02/2021 - Česká televize
Zlaté české ručičky
30/01/2021 - Česká televize
Ocenění ASNEP 2018
28/01/2021 - Česká televize
Kniha Odposlechnuto v Praze pomáhá neslyšícím
26/01/2021 - Česká televize
Původ znakových jazyků a jejich budoucnost
24/01/2021 - Česká televize
Raná péče
24/01/2021 - Česká televize
Lenka Matoušková
22/01/2021 - Česká televize
Studijní obor Čeština v komunikaci neslyšících
22/01/2021 - Česká televize
Vodníkova princezna
20/01/2021 - Česká televize
Vliv nových technologií na život neslyšících
18/01/2021 - Česká televize
Po stopách filmů sluchově postižených
18/01/2021 - Česká televize
Podpůrný spolek hluchoněmých svatého Františka Sáleského
16/01/2021 - Česká televize
Usherův syndrom
10/01/2021 - Česká televize
Divadlo beze slov
05/01/2021 - Česká televize
Pantomima a pohybové divadlo
01/01/2021 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Škola pro sluchově postižené v Holečkově ulici slaví 230 let — Cena Hieronyma Lorma
Speciální škola pro sluchově postižené v Radlicích
Dívčí katolická škola
Neslyšící a právo na vzdělání I.
Expertní komise pro otázky vzdělávání a inspekční činnost ve školách
Historie školství neslyšících
Povědomí slyšících pedagogů ZŠ pro SP v ČR o kultuře Neslyšících
Vždy se snažíme respektovat přání rodičů
Hotelnictví a turismus pro neslyšící
Nové formy vzdelávánia v Levoči
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
Maturitní obory na středních školách pro sluchově postižené
Výmolův ústav
Dítě s vadou sluchu v běžné škole
Nematuritní obory na středních školách pro sluchově postižené
Radlice: už 80 let
Smíchov: 220 let od založení školy
Dobré a špatné školy
Internátní výchova v Praze Radlicích
Osm škol v jedmom balení
Exkurze po školách pro sluchově postižené v Bratislavě

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 14
celkem: 14
Přihlášení

ikonka 

aktuality 
Hudební videoklipy pro neslyšící
Weblíčko
Srí Lanka uzná znakový jazyk
Collins Mutindi překládá hudbu do znakového ja
Sociální služby Tichého světa v době covidov
Slovenský znakový jazyk byl kodifikován
Festival Open House Worldwide
TICHÉ ZPRÁVY hledají MODERÁTORA.
Ombudsman zřídil infolinku pro osoby se sluchov
Informační linky k onemocnění COVID-19 mohou p

RSS kanály 

[CNW:Counter]