V polovině června se do Prahy sjeli zástupci mezinárodního projektu Leonardo, aby při pracovním setkání nazvaném D-Signs projednali otázky spojené s připravovaným e-learningovým kurzem znakového jazyka.
Na projektu se podílí pět zemí: Velká Británie (Univerzita v Bristolu), Irsko (Univerzita v Dublinu), Česká republika (Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze), Kypr (Univerzita v Nikósii) a Řecko (aténská společnost Systema Technologies). Tvůrci zamýšlejí vytvořit e-learningový kurz v národních znakových jazycích příslušných zemí. Primární uživatelskou skupinou budou pracovníci ve státní správě, u nás konkrétně zdravotnický personál. Cílem kurzu je odstranění bariér mezi slyšícími a neslyšící komunitou a oboustranné zlepšení komunikace.
V pondělí 15. června proběhla na FF UK tisková konference spojená s panelovou diskuzí. Jednotliví představitelé projektu seznámili obecenstvo se svými záměry, vyzdvihli přednosti e-learningu a předvedli modelovou lekci z chystaného kurzu.
Jednotlivé i nstituce spolupracují s neslyšícími už řadu let. Jsou si vědomi specifických potřeb, které se s přípravou výukových materiálů znakového jazyka pojí. Pro svou vizuálně-motorickou existenci lze v tištěné učebnici zaznamenat jen část i nformací znakového jazyka, z toho důvodu ji nemůžeme považovat za zcela vyhovující. Zachytit navíc gramatiku a slovní zásobu znakového jazyka psaným jazykem není dost dobře možné, jelikož znakový jazyk svou psanou podobu nemá. V takovém případě supluje tuto úlohu psaná forma mluveného jazyka. Ideální výukový materiál je jedině ten, který zobrazuje jazyk ve své pravé podobě – vizuálně. Proto se nově dává přednost elektronickým učebním podkladům s videonahrávkami, jako je tomu u e-learningového kurzu. Jeho další výhody představil profesor Jim Kyle z Univerzity v Bristolu a hlavní koordinátor celého projektu. Zdůraznil, že e-learning zaručuje on-line výuku v reálném čase, která je v případě potřeby uživateli kdykoli dostupná. Dále upozornil na to, že e-learning umožňuje přizpůsobit učení své úrovni znalostí a výhodná je také forma samostudia. Každá lekce obsahuje cvičení s částí receptivní i produktivní, včetně vyhodnocení správných odpovědí.
Praktickou ukázku okomentovala Linda Dayová, hlavní koordinátorka e-learningových kurzů (na snímku uprostřed) britského znakového jazyka na Univerzitě v Bristolu. Každá lekce je věnována určitému tématu. Obsahuje čtyři krátké videopříběhy, na kterých si student může ověřit svou schopnost percepce. Celé video je rozděleno na věty i jednotlivá slova (znaky) a opatřeno písemným překladem do mluveného jazyka. Je možné pustit si vyprávění najednou nebo po částech, což umožňuje lépe procvičovat jen problematický úsek textu a není třeba pouštět video stále od začátku. Součástí lekce jsou podsekce s gramatickými pravidly a slovní zásobou (ta se skládá ze znaků, vět i ucelených frází). Najdeme zde také cvičení na užívání prostoru, úkoly k procvičení nově nabytých vědomostí, nechybí ani i nformace o kultuře neslyšících a návrhy, jak své dovednosti rozvíjet.
Co považuji za velmi užitečné, je speciální funkce okamžité reflexe vlastního projevu. Student může svoje znakování natočit přímo do výukového programu a vzápětí ho porovnat se vzorovým videem (například při učení se nových znaků). Tak nejsnáze odhalí nedostatky, které jeho projev má – chybný tvar ruky, nepřesné místo artikulace, nedostatečnou mimiku atd.
E-learningový kurz ocení především zaneprázdnění lidé, kteří kvůli nedostatku času nestíhají docházet na klasické kurzy, nebo lidé z menších měst a vesnic, kde žádné jiné možnosti výuky znakového jazyka nejsou. V žádném případě však nemá ambice plně nahradit výučování ve třídách. Má sloužit pouze jako alternativa a doplněk k osobní výuce.
Celý projekt je zatím ve fázi vzniku. Momentálně se pracuje na obsahu jednotlivých jazykových lekcí. Vytvářejí se soubory dvojího typu: se zaměřením na témata všeobecná a specializovaná. Ty mají za úkol připravit pracovníky různých oborů (policisty, lékaře, zdravotníky, úředníky…) na setkání s neslyšící osobou při výkonu svého zaměstnání a vybavit je základními jazykovými kompetencemi, aby se společně dorozuměli.
Předpokládané dokončení projektu se očekává v září 2010.