Čím dál slavnější fotograf Ing. Karel Vojkovsky pochází z okolí Frýdku-Místku. Od roku 2001 žije, pracuje a studuje v Praze. Fotografii však jako obor nevystudoval. Vystudoval ČVUT, Fakultu strojní, ale k fotografii ho vedl zájem podporovaný zřejmým a skrytým talentem. Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Na jeho fotografiích naleznete ponejvíce nahá až téměř robotická těla, na jejichž povrchu tančí světlo se stínem. Jak došlo k tomu, že se stal fotografem úspěšného kalendáře „Nudes" pro APPN, o. s.?
První otázka je zcela jasná - jak došlo k zakázce fotit kalendář pro organizaci APPN, o. s.?
Oslovila mě Mgr. Marie Horáková, ředitelka APPN, o. s., která viděla moji vítěznou fotografii aktu v časopise REFLEX. Požádala mě, zda bych pro ně nevytvořil kalendář aktů, ve kterém by byly nafoceny zaměstnankyně a příznivkyně organizace APPN, o. s.
Měl jsi nějakou představu, jak bude kalendář vypadat? Jak budeš pracovnice APPN, o. s., fotit? Nebo jsi to nechal na nich?
Můj požadavek na kalendář byl ten, že obsah a forma fotografií budou korespondovat s mojí dosavadní tvorbou. Zvolil jsem takt střídajících se bílých a černých pozadí, formát kalendáře na šířku, čistý a decentní layout. Titulní fotografie osmi pózujících nahých žen je odvozena z loga organizace APPN, o. s., které je tvořeno osmi panáčky spojenými v jeden kruh, celek. Co se týká představy pro jednotlivé pózy, byla to vždy domluva mezi mnou a fotografovaným modelem.
Jak probíhalo přesně to focení? Mám na mysli, zda modelky musely dodržet nějaký režim před focením - měly být vyspalé, na těle nesměl být vidět otisk spodního prádla apod.? Měly dodržet nějaké zásady?
Titulní strana je focena v exteriéru, horní perspektiva je focena asi z pěti metrů výšky na zahradě. Dvanáct fotografií bylo vybráno z řady focení v ateliéru. Jelikož se v kalendáři střídalo mnoho žen, muselo být focení rozloženo na více částí. Speciální příprava - odvaha, dobrá nálada a ctižádostivost něco pro dobro fotografie vydržet.
Některé akty jsou dost „gymnastické" -jak to modelky zvládly? Bylo potřeba mít u sebe asistenta?
(úsměv) Zvládly. Důležitá je komunikace s modelem, zjistit co je, či není pro něj reálné, co dokáže, na co se cítí a co nechce. Ano, asistent při focení je nezbytný, ulehčuje práci fotografovi i modelům. Je potřeba například ubrat intenzitu světla na záblesku, upravit detaily (vlasy, symetrii...), asistent je prostě pravá ruka fotografa. Všem svým asistentům velmi děkuji za spolupráci.
Byly nějaké problémy při focení nahých pracovnic APPN, o. s.? Na jedné z fotek je téměř vidět dámské přirození. To je dost odvážné na charitativní kalendář neziskové organizace zaměřené na tak úzkou komunitu, jako jsou neslyšící...
Samozřejmě, že jsou vždy problémy, ale bez nich by to nebylo ono. Většina fotografovaných žen stála poprvé před objektivem. Některým ženám šlo focení lépe, některým hůř. Ale všechny to bavilo a atmosféra byla uvolněná, ale zároveň i velice soustředěná. Převážná část foto-grafiív kalendáři je decentní, u jedné fotografie
je vidět o něco víc (já si osobně myslím, zeje taky decentní), ale je to přece kalendář aktů. Na druhou stranu sponzor a zadavatel kalendáře APPN, o. s., Raiffeisen - Leasing Reál Estate, s. r. o., byl s kalendářem naprosto spokojen.
Jaká jsou rizika při tvém focení objektů? Pokud existují...
(úsměv) Ano, druhý den je bolí svaly, o kterých ani nevěděly. Zkrátka někdy je focení náročné na fyzičku, někdy je až nebezpečné, pokud používám ve své volné tvorbě rekvizity, které zrovna nejsou z těch nejbezpečnějších (Karel Vojkovsky v minulosti při focení využil kladivo, bič, kosu aj.,pozn. redakce).
Všimla jsem si, že to je takový tvůj častý leitmotiv - tělo jako nástroj. Z čeho toto tvoje vidění vyplývá?
Na fotografie v kalendáři
se můžete podívat na
stránkách www.appn.cz.
Kalendář je stále v prodeji,
jeho koupí podpoříte služby,
které tato agentura nabízí.
Jelikož člověk je ve své podstatě „dokonalý stroj", tak proč nepracovat s tělem člověka jako se strojem? Samozřejmě se vší úctou. Mé vidění asi vyplývá z toho, žernám rád čistou práci, práci s detailem a že jsem strojař.
Ojiném stylu focenítedy neuvažuješ? Například o portrétní fotografii?
Právě naopak se snažím pořád zlepšovat ve „všech" oblastech fotografie. Záleží na mé náladě - někdy mám chuť jit fotit ven, jen tak experimentovat. Začal jsem teď fotit také na analog (film), takže pořád se učím a bavím se tím. Fotografovat portréty mě vždy bavilo a bavit bude. Hlavně postprodukce a experimentování se svícením v portrétní fotografii.
Kde bereš inspiraci pro svou volnou tvorbu?
V hudbě, lidech a snech. Skicuji si jednotlivé pózy. Pak seje snažím realizovat.
Prý připravuješ kolekci exteriérových fotografií? Můžeš nám přiblížit jejichmyšlenku? Bude vedle nahého objektu hrát zásadní roli prostor?
Jedná se o sérii aktových fotografií v interiér-exteriérových prostorech starých industriálních lokací těžkého průmyslu, kterých je tady v republice celá řada. Ale nechci zveřejňovat žádné fotografie z této série, lidé si budou muset počkat na celek a jejich myšlenku...
Měl jsi možnost vidět fotografie neslyšících fotografů, kteří se vážně zabývají fotografií? Mám na mysli neslyšící fotografy, kteří vystavovali na výstavách „Jako vejce vejci" nebo „Intimita"?
Ano, o výstavě Jako vejce vejci jsem slyšel. Intimitu jsem viděl osobně. Některé fotografie mě tam zaujaly. K prací
ostatních přistupuji s respektem, jelikož sám vím, co je potřeba udělat proto, aby vznikla dobrá fotografie. Každý má odlišný pohled na fotografii aktu, jiné cítění, myšlení a vizi.
Doporučil bys něco těm fotografům, jejichž fotky jsi viděl na výše jmenovaných výstavách?
Rozhodně pokračujte dál v práci. Rozvíjejte se v oblastech, které vás zajímají. Přemýšlejte a foťte. Přijímejte konstruktivní kritiku. A nedejte na lidskou závist a odrazování od práce. Hodně štěstí.
Mohu se tě zeptat na názor, co se týče grafiky UNIE? Konkrétně, líbí se ti celková image a její obálky?
Určitě je tam vidět pozitivní vývoj, změna logo-typu, layoutu a produkce „kvalitnějších fotografií".
Medailonek
Ing. Karel Vojkovský, narozen 7. 4. 1982 ve Frýdku-Místku. Vystudoval ČVUT, Fakultu strojní a promoval v roce 2008. V současné době pokračuje v doktorandském studiu na téže fakultě. 0 fotografii začal uvažovat v roce 2006 v důsledku reakce na stav svého přetechnizovaného myšlení.
V roce 2007 začíná tvořit sérii aktů nazvanou „studioNUDES2007", která je zaměřena především na možnosti dynamického rozsahu člověka, studium světla, symetrie, čistotu formy a obsahu. Fotografiím se dostalo mezinárodních ocenění na prestižních soutěžích i na české scéně.
Fotografie byly oceněny na soutěží TRIERENBERG SUPER CIRCUIT v Rakousku - v roce 2008 celkové první místo a zlatá medaile v kategorií NUDĚ, v roce 2009 zlatá medaile za excelenci v kategorii NUDĚ. Jeho série fotografií byly použity pro mezinárodní kampaně firem jako např. Canatiba, Pearlizumi.
V současné době autor připravuje kolekci nových exteriérových aktů, které by měly být představeny v blízké době. Pro rok 2010 se připravuje kniha, prezentující výběr prací kolektivu fotografů zaměřujících se na akt. Výstavy pro rok 2010 jsou plánovány v Liberci (ČR), Modeně (Itálie) a Delftu (Nizozemí).
Fotografie a kontakt na Karla Vojkovského můžete spatřit na: www.vojkovsky.com
Slovníček
layout- kreslený návrh pro zalomení tiskovinyleitmotiv - příznačný motiv, hlavní myšlenka
interiér-exteriér - vnitřní a vnější prostor
industriální lokace těžkého průmyslu - objekty průmyslových staveb (budovy továren, hutí, těžebních šachet, elektráren apod.)
vize - představa
konstruktivní kritika - tvořivé věcné odborné posouzení
dynamický-pohybový
excelence - dokonalost, výtečnost