zobrazeno: 5071x

Tlumočení v divadle

zdroj: Gong 04/2003 publikováno: 24/10/2005

Minule jsme se zaměřili na tlumočení hudby. Další oblastí, která spadá do uměleckého překladu, je tlumočení divadelních vystoupení. Pojčme si alespoň nastínit, jakým způsobem je možné k takovému tlumočení přistoupit a jakou strategii zvolit. Jedním z nejdůležitějších faktorů je umístění tlumočníka. Můžeme rozlišit tři základní typy tlumočení.

Statické tlumočení:

Dalo by se říci, že tento typ je obecně nejstarším způsobem, jakým se tlumočení divadla ve světě provádí. Charakteristické pro něj je, že tlumočník je na stejném místě po celou dobu divadelního představení, a je umístěn na levé či pravé straně jeviště, případně pod jevištěm. Tlumočník může buč stát, nebo sedět, je však důležité si uvědomit, že pokud stojí, mám mnohem lepší možnost produkovat znakový jazyk.

Tlumočník se většinou střídá se svým kolegou s tím, že tlumočí vždy jeden. Jeho oblečení bývá tmavé, bez jakýchkoli šperků či ozdob. Světlo na něj beze změny svítí po celou dobu divadelního představení.

Tento typ tlumočení nejvíce způsobuje tzv. pingpongový efekt, což znamená, že neslyšící diváci musí neustále rozdělovat pozornost mezi tlumočníka a herce na jevišti, protože tlumočník je umístěn mimo prostor, ve kterém se odehrává vystoupení. Pokud je možné umístit tlumočníka tak, aby přes něj bylo vidět na jeviště, neslyšící diváci to určitě ocení, protože budou mít lepší přehled o tom, který z herců mluví.

Tlumočení tohoto typu je nejběžnější, ale neslyšící diváci si musí vybrat,jestli se dívají na tlumočníka, nebo na vystoupení. Argumentem pro použití tohoto typu tlumočení bývá to, že tlumočník nebude tolik rušit. I přesto však slyšící diváci nakonec pečlivě sledují tlumočníka, protože je zajímavou součástí představení.

Zónové tlumočení:

Tento typ tlumočení je následníkem tlumočení statického. Tlumočníci jsou přítomni na jevišti a jejich umístění se mění se změnou scény, či dějství tak, aby byli vždy přítomni v zóně (části jeviště), kde se odehrává většina vystoupení. Tlumočníci většinou stojí na nějakém vyvýšeném místě a typické je, že tlumočí minimálně ve dvou. Při umístění tlumočníků je důležité dbát na to, aby na ně diváci dobře viděli, aby tlumočníci nezakrývali herce. Vzhledem k tomu, že tlumočníci jsou součástí scény, mají oblečeny kostýmy, avšak co nejméně výrazné.

Tzv. pingpongový efekt je u tohoto tlumočení dost redukován. Neslyšící však stále musí být soustředěn na to, který herec je tlumočníkem právě tlumočen. Tento způsob se těší u neslyšících větší oblibě než tlumočení statické.

Stínové tlumočení:

Ze zkušenosti kolegů v zahraničí a z reakcí neslyšících diváků je zřejmé, že tento typ tlumočení je nejoblíbenější. TLumočníci jsou zapojeni do představení v divadle v největší míře - pohybují se spolu s herci a jsou jakoby jejich stíny. V ideálním případě je počet tlumočníků shodný s počtem herců. Výhoda tohoto tlumočení je zřejmá - neslyšící diváci si nemusejí vybírat mezi tlumočníkem a hercem. Slyšící diváci s tímto typem tlumočení také nemívají problémy, protože tlumočníci jsou neoddělitelnou součástí divadelního vystoupení a někdy dokonce bývají zapojováni i do děje.

Všechny uvedené typy tlumočení mají společná minimálně dvě pravidla: Neslyšící musí zároveň vidět na jeviště i na tlumočníka a tlumočník se musí na tlumočení pečlivě připravit.

V České republice můžeme vidět tlumočení divadelních představení málokdy a s využitím výše uvedených, v zahraničí běžně uvedených tlumočení ještě méně. U nás se můžeme setkat spíš s tlumočením, které by šlo nazvat "balkónovým" - neslyšící i tlumočník jsou umístěni na balkóně, desítky metrů vzdáleni od jeviště, které se navíc nachází hluboko nad nimi.

Jedna z ojedinělých možností vidět kvalitní tlumočení byla při tlumočení divadelního představení Plukovník Pták v pražském divadle na zábradlí, kde bylo využito statického typu tlumočení a tlumočnice odvedla perfektní výkon. Pevně věřím, že v budoucnu budou mít Neslyšící možnost vidět takových vystoupení více.

Jiří Janeček
(převzato z www.cktzj.com)
(v současné době je již díky spolupráci CKTZJ s divadelními soubory tlumočeno do znakového jazyka několik divadelních představení. Většinou se jedná o tlumočení stínové (Tracyho tygr, Růže pro Algernon), nebo zónové (V melounovém cukru). Se statickým se můžeme setkat např. u hry Perfect Days. - pozn. red.)
 

sdílet na Facebooku      Google záložy           vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk

Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
tu?n?kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Nové články a videa
Celostátní sportovní hry sluchově postižené mládeže a dětí — Aplikace Záchranka /2/
08/04/2018 - Česká televize
Celostátní sportovní hry sluchově postižené mládeže a dětí — Aplikace Záchranka
08/04/2018 - Česká televize
Týden diverzity
12/04/2018 - Česká televize
Mezinárodní festival pantomimy Otevřeno 2017
04/04/2018 - Česká televize
Bobista Jakub Nosek
30/03/2018 - Česká televize
Problémy s otěhotněním
24/03/2018 - Česká televize
Centra služeb pro neslyšící a nedoslýchavé
18/03/2018 - Česká televize
Středisko Augustin na Univerzitě Hradec Králové
10/03/2018 - Česká televize
Vícegenerační neslyšící rodiny
01/03/2018 - Česká televize
Tichý svět
12/02/2018 - Česká televize
I neslyšící chtějí pracovat
16/11/2017 - Jaroslava Fuksová
Škola pro sluchově postižené v Holečkově ulici slaví 230 let — Cena Hieronyma Lorma
05/11/2017 - Česká televize
Domácí porody
25/10/2017 - Česká televize
Rezoluce EP o znakovém jazyce
20/10/2017 - Česká televize
Neslyšící řidiči a taxikáři
15/10/2017 - Česká televize
Speciální škola pro sluchově postižené v Radlicích
10/10/2017 - Česká televize

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

nejnovější články z rubriky 
Tlumočení poezie ve znakovém jazyce
Svou vlastní ženou (rozhovor o tlumočeném divadelním přestavení)
Umělecké tlumočení 2.
Jak vnímám já jako neslyšící tlumočené kulturní události: divadlo a koncerty
Znakový jazyk na divadelních prknech
Různé typy divadelního tlumočení
Divadelní tlumočení pro neslyšící diváky
Tlumočení v divadle
« « « VÍCE « « « VÍCE « « «

nejčtenější články z rubriky 
Umělecké tlumočení 2.
Tlumočení v divadle
Tlumočení poezie ve znakovém jazyce
Znakový jazyk na divadelních prknech
Různé typy divadelního tlumočení
Divadelní tlumočení pro neslyšící diváky
Jak vnímám já jako neslyšící tlumočené kulturní události: divadlo a koncerty
Svou vlastní ženou (rozhovor o tlumočeném divadelním přestavení)

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 27
celkem: 27
Přihlášení

ikonka 

aktuality 
Jak se stát úspěšným neslyšícím
Jak připravit neslyšící na budoucnost?
Manželské vraždění - tlumočené představen
Pražská muzejní noc - přihláška
Aplikace Pexeso – dárek pro neslyšící děti
Chvála sběratelství
EUDY YOUTH CAMP
EUDY JUNIOR CAMP
Poštovní muzeum i pro neslyšící
Festival Colours of Ostrava si nově užijí i ná

RSS kanály 

[CNW:Counter]