V předcházejících číslech Gongu jsme se zabývali analýzou skrytých titulků vysílaných v roce 2008. Důležitým ukazatelem pro nás je i množství nových a reprízovaných skrytých titulků. V rámci České televize, kde je vysoký podíl otitulkovaných pořadů, není tento ukazatel pro nás tak důležitý jako u komerčních televizí, kde je zákonem určeno pouhých 15 %. Proto i v dnešním článku porovnáme zejména komerční televize, a to TV Prima a TV Nova.
Sledování počtu nově titulkovaných pořadů
V žádné televizi se nelze vyhnout reprízování pořadů, a tedy ani reprízování skrytých titulků. V případě České televize, kde je povinné procento titulkovaných pořadů dosti vysoké, se s tímto již počítá a výsledky jsou přiměřené. Je to pak obtížnější „ošvindlovat".
Avšak u celoplošných licenčních televizí je procento povinnosti opatřovat pořady skrytými titulky velmi nízké, takže v případě reprízování otitulkovaných pořadů je možno převážnou část povinné kvóty plnit pouhými reprízami, jak je zřejmé z následujících grafů.
Graf 1: Poměr starých a nových ST TV Prima
v roce 2008 z hlediska času
Graf 2: Poměr starých a nových ST TV Nova
v roce 2008 z hlediska času
Na grafu č. 1, který znázorňuje podíl nových a reprízovaných titulků na TV Prima, vidíme, že tato televize v roce 2008 pouhým reprízováním nejen splnila, ale i převýšila povinných 15 % vysílání otitulkovaných pořadů. Naproti tomu u TV Novy můžeme sledovat nárůst nově vysílaných skrytých titulků.
Porovnáme-li výsledky TV Prima z roku 2008 s rokem 2004, dojdeme k zajímavým výsledkům.
Z tabulky č. 1 je zřejmé, že v roce 2004 TV Prima opatřila novými skrytými titulky 16,35 % časového rozsahu vysílaných pořadů a jen 3,24 % bylo reprízovaných, zatímco v roce 2008 bylo již naopak 16,35 % reprízovaných a pouze 8,72 % nových.
Z hlediska počtu bylo procento nově titulkovaných pořadů ještě nižší.
Tento vývoj lze dobře sledovat na grafu č.3, kde je zřetelný trend snižování podílu nových skrytých titulků (tmavší část dole); podíl nových titulků mnohdy nedosahuje ani 15 %.
V současné době neexistuje účinný zákonný nástroj, který by komerční televize přiměl vyrábět nové skryté titulky, pokud mají otitulkované pořady, které reprízu-jí. Pak je výroba nových skrytých titulků založena prakticky jen na dobrovolnosti poskytovatelů a na jejich přístupu k divákům. Pokud jsou poskytovatelé v tomto směru méně vstřícní, nelze se odvolat na žádný účinný právní prostředek, který by je mohl přimět k větší aktivitě.
Není-li zákonem stanovena závazná minimální hranice nově otitulkovaných pořadů, neexistuje způsob, jak poměrný pokles počtu takových pořadů zastavit.
TV Prima- porovnání roku 2004 a 2008
Tabulka 1: Porovnání množství nových a reprízovaných
vysílaných skrytých titulků v letech 2004 a 2008 TV Prima
Graf 3: Vývoj podílu nových a starých titulků v TV Prima
Mnohým neslyšícím divákům neuniklo, že v některých dnech byly na TV Prima vysílány pouze reprízované titulky.
Protože jsme sledovali poměr nových a reprízovaných skrytých titulků v minulých letech, můžeme nyní data porovnat a zjistit tak vývoj podílu nových a starých titulků.
V přehledu za léta 2004 až 2008 nás u TV Prima zarazil klesající podíl nově vysílaných skrytých titulků oproti titulkům reprízovaným.
Domníváme se proto, že by u komerčních televizí mělo být povinné procento titulkování 15 % chápáno ve smyslu „opatřovat pořady nově vyrobenými skrytými titulky".
Anebo po 5 letech od zahájení celoplošného vysílání komerční televize zvýšit povinný podíl otitulkovaných vysílaných pořadů na 25 %.