Nyní je na pultech v prodeji hudební DVD Srážce plamene od Petra Hapky, Michala Horáčka a jejich hostů. Je uskutečněn jako projekt, který chce představit mladé talentované režiséry, absolventy nebo stálé studenty FAMU. Je to pojaté hravou a vtipnou formou tak, že Petr Hapka a Michal Horáček jsou loutky, které jdou do divadélka na různá představení. Vybírají si, který z jedenácti klipů chtějí vidět. Proč o tom píši? Protože jeden z jedenácti klipů je natočen do znakového jazyka podle písně zpívané Janou Kirschner. Klip Vidoucí, ale neviděná v režii Jakuba Sommera a tlumočena Andreou Kalců. Uskutečnila jsem osobně rozhovor s Andreou Kalců, aby mi přiblížila a popsala, jak se musela připravit na náročné natáčení a spolupráci s lidmi, kteří byli klíčoví pro tento klip.
Andreo, kdo tě zkontaktoval a nabídl ti tuto práci?Zkontaktovala mě tlumočnice Naďa Dingová, zda bych nechtěla tlumočit klip Vidoucí, ale neviděná. Hned jsem souhlasila, ale kdybych tu písničku dostala nyní, tak bych ji odmítla.
Proč?Kvůli složitému překladu textů do znakového jazyka. Neboť řada textů byla napsána abstraktním způsobem, kterému jsem nerozuměla. Proto jsem zkontaktovala pana Michala Horáčka, aby mi vysvětlil, co chce konkrétně svým textem říci. Vysvětlil mi to, ale úplně to nestačilo. Tak jsem se spojila s Kateřinou Houškovou, aby mi pomohla s překladem, a taky jsem si sedla několikrát v kavárně s Maruškou Basovníkovou a Zuzanou Hájkovou. Jsem za to Katce a holkám vděčná, že mi s tím pomohly.
Kdy a kde se klip natáčel?Natáčelo se to letos na Velikonoce v divadle ve Slaném u Prahy. Natáčeli jsme celý den od sedmi do deseti hodin večer. Bylo to nesmírně vyčerpávající, ale je to velmi příjemná zkušenost.
Kteří lidé tam všechno byli?Jakub Sommer, který je režisér a zároveň syn známé dokumentaristky Olgy Sommerové. Pak kameramani, vizážistka, komparsisté. A samozřejmě pan Horáček, který hleděl na celé dění z hlediště a Naďa Dingová, která, když bylo něco třeba tak mi tlumočila, co mi kdo říká, ale hlavně mi byla psychickou oporou.
Byla jsi v jiném stavu, nebylo to překážkou pro klip?Nevadilo, bylo to spíše výhodou. Dokonce chtěli, aby mi bylo bříško ještě více vidět. Tak mi pomohla paní vizážistka doplnit bříško toaletním papírem. Ta píseň o zřejmé nevěrností mého partnera nabyla na věrohodností. Měla jsem nařízeno od pana režiséra si občas bříško pohladit, ale nevěděla jsem chvílemi jak, když jsem ukazovala dvěma rukama.
Četla jsem v novinách MF Dnes, že klip Vidoucí, ale neviděná stojí v filmařském žebříčku nejvýše. Konkrétně o tom napsala recenzi redaktorka Mirka Spáčilová, dokonce tam píše o tobě.Ano, četla jsem to. Byla jsem tím potěšena, ale zároveň zklamaná. Protože paní Spáčilová píše o baletu, který jsem já neprovozovala. Pouze jsem tlumočila. Pak jsem v dalších novinách četla, že jsem hluchoněmá umělkyně. To je až zarážející.
Na klipu jste vidět s Janou Kirschner, která je viděna v rohu obrazovky. Potkaly jste se během natáčení?Nepotkaly jsme se ani jednou. Jana Kirschner v tu dobu, kdy mě natáčeli, pobývala v Londýně. Její píseň byla předtočena již dříve.
Kdybys dostala podobnou nabídku k tlumočení, vzala bys jí?To opravdu nevím. Musela bych se nejdříve podívat na text a podle textu bych se rozhodovala.