V České republice žije zhruba půl milionu osob se sluchovým postižením, pro které může být běžná
komunikace se slyšícím světem větší či menší překážkou. V době covidové, kdy mají ztíženou možnost
odezírání a na všechny působí izolace a osamělost, je vše ale ještě o mnoho těžší. Tichý svět nabízí
své služby a podporu lidem se sluchovým postižením
na pobočkách v deseti krajích. Co přesně obsahují služby, které Tichý svět provozuje, a jak je mohou
klienti využít, popisují jejich vedoucí.
Služba Sociální rehabilitace
„Služba se věnuje nácviku sociálních dovedností a rozvoji znalostí, které pomohou klientům v běžném
životě. Podporuje vytvoření takového sociálního prostředí, ve kterém je minimalizován nebo ideálně
úplně odstraněn handicap ztráty sluchu. Služba také usiluje o bezbariérovost veřejných institucí, tedy
úřadů, nemocnic, policie a dalších.
Prakticky to znamená, že konzultanti mohou pomoci při nácviku samostatného pohybu, práce na
počítači nebo využívání dopravních prostředků. Asistují také u různých činností, například u práce s
informacemi, podání inzerátu nebo obecně při řešení jakýchkoliv pracovních záležitostí,“ říká Kamila
Rumlová, vedoucí služby Sociální rehabilitace.
Služba Odborné sociální poradenství
„Služba hájí práva svých klientů, vytváří bezbariérový přístup, rovné zacházení a poskytuje zastání a
podporu v případě diskriminace,“ říká vedoucí odborného sociálního poradenství Gabriela
Petrušková. „Konzultanti například asistují klientům při vyřizování sociálních dávek a příspěvků,
invalidních důchodů a průkazů ZTP. Někteří klienti využívají také možnosti poradenství ohledně
dluhové problematiky. Součástí této služby je i právní poradna, ve které se klienti mohou poradit v
oblasti pracovněprávních vztahů, občanského práva, trestního práva, insolvenčního práva, a
podobně.“
Tlumočnické služby
„Podstatou Tiché linky je zajištění možnosti online komunikace pro neslyšící, ať už formou tlumočení
nebo přepisu mluvené řeči, a to jak v případě osobního rozhovoru nebo třeba telefonátu. Tlumočník a
klient se spojí prostřednictvím internetu, Tichou linku je tak možné využít naprosto kdekoliv. Klient si
dle svých potřeb vybere vhodnou službu. Pokud užívá znakový jazyk, zvolí si online tlumočení a spojí se
s tlumočníkem videohovorem. Pokud upřednostňuje psanou češtinu, využije služby přepisu a spojí se s
přepisovatelem skrze textové okno,“ vysvětluje vedoucí tlumočnických služeb Michal Procházka.
Příběh klienta
Tento příběh se týká klienta pana J., kterému jsme v rámci sociálních služeb Tichého světa poskytli
asistenci a zprostředkovali komunikaci v zaměstnání. Prakticky tak ukazuje, s čím například mohou
konzultanti Tichého světa pomoci.
Neslyšící pan J. žije samotářským životem a nemá žádné příbuzné. Komunikuje výhradně znakovým
jazykem a češtinu příliš neovládá. To znamená, že je pro něj velmi problematické chápat psaný text a
jeho písemný projev není pro čtenáře srozumitelný.
Do kanceláře Tichého světa zavolal jeho zaměstnavatel s tím, že pan J. hodně kašle, a jeví jasné
známky nemoci. Nadřízený tedy chtěl, aby si došel k lékaři. Konzultantka mu přes online konzultaci
všechno vysvětlila a poradila mu, kam se obrátit pro pomoc. Pan J. se vydal do blízké nemocnice, kde
byl ihned hospitalizován a po testu mu sdělili, že je covid-19 pozitivní. Když se poté ozval, sdělil, že
Nasloucháme neslyšícím
Tichý svět, o. p. s. www.tichysvet.cz| e-mail:
info@tichysvet.czStaňkovská 378 | 198 00 Praha 9 Číslo účtu: 2426025001/5500
tel.: 222 519 835 | mob.: 720 996 089 IČ: 266 11 716 | DIČ: CZ266 11 716
mu dochází baterie v mobilu a brzy nato už nebylo možné se mu dovolat.
Další den Tichý svět znovu kontaktoval zaměstnavatel pana J., který chtěl vědět, zda byl na testech na
covid, a jak se mu daří. Konzultanti jsou povinni dodržovat mlčenlivost a bez souhlasu klienta tedy
nemohou sdělit informace o jeho zdravotním stavu komukoliv dalšímu.
Konzultantka pana J. se tedy rozhodla zavolat do nemocnice, aby zjistila, na kterém oddělení pan J.
leží, a poprosila personál, aby mu sehnali nabíječku na telefon. O den později měl ale pan J. stále
nedostupný telefon, takže do nemocnice volala znovu, aby zkusila situaci vyřešit. Sestřička jí sdělila,
že je s panem J. velmi obtížná komunikace, jelikož nerozumí psanému sdělení a sám tento způsob
komunikace neovládá. Vzhledem k tomu, že byl umístěn na infekčním oddělení, kde se pohybuje
personál v ochranných oblecích, v rouškách a se štíty, nemohl pan J. odezírat, a komunikace pro něj
tedy byla v podstatě nemožná.
Jedním z možných řešení bylo zapůjčení tabletu se SIM kartou z Tichého světa. Díky tabletu by se
totiž pan J. mohl spojit s konzultantkou, tedy prostředníkem v hovoru se zdravotníky, a všechno by si
společně vyjasnili.
Než ale stačil kdokoliv s tabletem vyrazit do nemocnice, volala sestřička z oddělení ze svého
soukromého telefonu. Díky její ochotě a duchapřítomnosti se mohl pan J. přes videohovor se
svou konzultantkou spojit, a ta tak mohla celou situaci vysvětlit a nabídnout mu tablet, který usnadní
veškerou domluvu. Pan J. byl moc rád a souhlasil také s informováním zaměstnavatele o svém
zdravotním stavu. Díky vstřícnosti nemocničního personálu a klienta nakonec všechno dobře
dopadlo. Pan J. se mohl začít uzdravovat dostatečně informován o všem, co se kolem něj děje.
Kontakt: Mgr. Eva Štípková, vedoucí komunikace,
eva.stipkova@tichysvet.cz, 603 593 623