zobrazeno: 1421x
04/01/2010 09:31

Hasiči na liberecku zavádí tísňovou linku pro sluchově postižené

Liberecký kraj – Právo dovolat se na tísňovou linku má každý občan republiky. V případě osoby se sluchovým postižením se ale situace velmi komplikuje, protože neslyšící se nemůže s operátorem domlouvat přes zvukové zařízení, jakým je telefon.

V tom má zdravotně postiženým pomoci nová tísňová linka. Na ni mohou lidé posílat své zprávy za pomoci esemesky. „Hasičský záchranný sbor, jako jedna ze složek Integrovaného záchranného systému, se začal v letošním roce zabývat otázkou, jak zajistit sluchově postiženým spoluobčanům v případě potřeby možnost dovolat se na tísňovou linku.

Systém příjmu na všech linkách tísňového volání počítá totiž s přímou slovní komunikací volajícího a operátora, což u sluchově postižených není možné,“ vysvětlila mluvčí HZS Libereckého kraje.

„Proto byla zavedena možnost příjmu takzvané tísňové textové SMS zprávy z mobilního telefonu přímo do programového vybavení Krajského operačního střediska Hasičského záchranného sboru,“ dodala.

Tato služba je určena jen pro sluchově postižené, kteří jsou schopni napsat a odeslat textovou zprávu a budou v systému zaregistrováni.

Co by měli postižení ve zprávě uvést?

Tísňové volání ve formě textové zprávy přijde na operační středisko Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje. SMS bude přijata přímo do aplikace Spojař.

Sloužící směna tísňové volání přijme a okamžitě zpracuje. Podle uvedených informací (adresa místa události, co se stalo, komu, rozsah, a podobně) operační důstojník vyšle potřebné síly na místo události nebo uvědomí o vzniklé události ostatní ze základních složek záchranného systému.

Jednou z možností, jak záchranné složky mohou přesně identifikovat polohu člověka s postižením sluchu, který je mimo domov, je poslání v tísňové SMS čísla nejbližšího sloupu veřejného osvětlení.
Pomohou i sloupy veřejného osvětlení

„Hasičský sbor Libereckého kraje má momentálně k dispozici databázi čísel sloupů veřejného osvětlení ve městech Liberec a Česká Lípa, podle které může přesně identifikovat ulici a místo, kde se osoba potřebující pomoc nachází,“ upřesnil Martin Rybář z HZS Libereckého kraje. „Také je možné využít očíslování železničních přejezdů v celém Libereckém kraji, které funguje na stejném principu,“ doplnil.

V současné době jsou registrováni spoluobčané se sluchovým postižením do databáze HZS Libereckého kraje, dolaďuje se aplikace a postupně budou proškoleni všichni příslušníci operačního střediska ve specifické komunikaci. Následně dojde k proškolení velitelů čet profesionálních hasičů.

„Tato služba by měla začít fungovat od února roku 2010. Výhodou služby bude snadná dostupnost pomoci hasičů, policistů i zdravotnické záchranné služby pro osoby se sluchovým postižením za cenu běžné odeslané SMS podle tarifu mobilního operátora,“ dodal Martin Rybář.

SMS zprávy na tísňové volání už bez větších problémů fungují v Plzeňském kraji, Liberecký kraj je druhým v republice, který tuto unikátní službu pro sluchově postižené spoluobčany zavádí.
autor: Zuzana Minstrová
zdroj: denik.cz
Email Print
sdílet na Facebooku     Google záložky          vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk



Další oznámení v této rubrice od autora webmaster
24/12/2021
Vánoční pohádky pro neslyšící v ČT
06/09/2021
Koronavirus v září
20/01/2021
Sociální služby Tichého světa v době covidové
22/10/2020
Smět se bude jen do práce a na procházku, obchody zavřou.
09/10/2020
Nová opatření proti koronaviru od 12. 10. 2020
11/08/2020
Ombudsman zřídil infolinku pro osoby se sluchovým postižením
05/05/2020
Informační linky k onemocnění COVID-19 mohou použít díky online přepisu hovoru i neslyšící
06/02/2020
Přehled změn u příspěvků na kompenzační pomůcky
18/03/2019
Čichové pexeso nebo největší semeno na světě? INSPO ukáže, jak poznávat květiny všemi smysly
07/01/2019
Začala registrace na konferenci INSPO 2019
30/10/2018
Tiché osudy aneb Neslyšící vyprávějí
19/09/2018
Královská cesta pro neslyšící
Diskuze a názory k článku
05/01/2010 18:40 - hw3
Dobrý den,
zajímalo by mne jestli už máte s tímto systémem nějaké pozitivní/negativní zkušenosti? Umí například Neslyšící vyťukat v češtině nezbytné informace do SMS aby jim dispečer tísňové linky porozuměl, a zároveň pak eventuálně přečíst českou odpověď od dispečera? Je tento systém plus pro všechny, nebo jen pro určitou část (většinu/menšinu) Neslyšících?

Děkuji.

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

jsme na facebooku 

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 18
celkem: 18
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]