zobrazeno: 1308x
30/11/2009 08:40

Lékařka odmítla vyšetřit neslyšící, nemocnice se jí zastává

Budeme se domlouvat složitě a dlouho, čekají tu další pacienti, přijďte jindy. To se dozvěděla jedenatřicetiletá Jana Quittová na neurologické klinice olomoucké fakultní nemocnice. Je totiž neslyšící a neměla s sebou tlumočníka do znakové řeči. Lékařka Katarína Obereignerů ji odmítla vyšetřit a řekla jí, že se má objednat na jiný termín a s tlumočníkem.

Žena přitom byla dopředu objednána na přesný čas a u jiných lékařů při návštěvě bez tlumočníka problémy neměla. Lékařce nabídla, že se s ní dorozumí pomocí psaní na papír či počítač.

"Pokoušela jsem se lékařce vysvětlit, že rozumím, dobře odezírám a domluvíme se. Ona se ale bála, že nebudu rozumět diagnóze. Pokoušela jsem se bránit a psát jí na papír, že to zvládám i bez tlumočníka. Ale pro ni to byla ztráta času," popisuje nepříjemnou zkušenost Jana Quittová.

Podle mluvčího Egona Havrlanta je nemocnice na návštěvy neslyšících připravena, má k dispozici tlumočníka. "Je nám velmi líto, že k tomuto případu došlo," řekl Havrlant.

"Byl to správný postup"

Lékařky se však zastává. "Vzhledem k časové náročnosti komunikace přes papír jí doporučila zvolit náhradní termín vyšetření, k němuž by si mohla přivést tlumočníka. Podle jejího názoru to bylo i pro pacientku samotnou schůdnější, a takový postup proto považujeme za správný. Pacientka totiž netrpěla akutními potížemi," uvedl Havrlant.

S odezíráním by podle něho mohl být problém i proto, že lékařka je Slovenka.

Na stranu pacientky se naopak postavila místní unie neslyšících. Podle názoru tlumočnice Jany Menšové má každý člověk s tímto postižením nárok na řádné vyšetření bez ohledu na jeho délku. Janu Quittovou zná a ví, že se pomocí odezírání dokáže dorozumět velice rychle. "Proto trvání na tlumočníkovi nechápu, zvlášť jestli to mělo být kvůli úspoře času," říká Menšová.

Neslyšící se také mohou opřít o zákon, podle kterého mají právo vybrat si způsob komunikace, který jim nejvíce vyhovuje.

Když v ordinaci odmítli komunikovat psaním a trvali na tlumočníkovi, ptala se Quittová sestry, jestli nějakého mají. "Řekla mi, že ne. Přitom jsem se později dozvěděla, že tam je, jen na jiném oddělení. Takovou informaci by přece měli všichni v nemocnici znát, hlavně kvůli akutním případům," diví se žena. Mluvčí to potvrdil. Kontakt na tlumočníka má podle něho každý zaměstnanec.
autor: Stanislav Kamenský
zdroj: MF Dnes
Email Print
sdílet na Facebooku     Google záložky          vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk



Další oznámení v této rubrice od autora webmaster
24/12/2021
Vánoční pohádky pro neslyšící v ČT
06/09/2021
Koronavirus v září
20/01/2021
Sociální služby Tichého světa v době covidové
22/10/2020
Smět se bude jen do práce a na procházku, obchody zavřou.
09/10/2020
Nová opatření proti koronaviru od 12. 10. 2020
11/08/2020
Ombudsman zřídil infolinku pro osoby se sluchovým postižením
05/05/2020
Informační linky k onemocnění COVID-19 mohou použít díky online přepisu hovoru i neslyšící
06/02/2020
Přehled změn u příspěvků na kompenzační pomůcky
18/03/2019
Čichové pexeso nebo největší semeno na světě? INSPO ukáže, jak poznávat květiny všemi smysly
07/01/2019
Začala registrace na konferenci INSPO 2019
30/10/2018
Tiché osudy aneb Neslyšící vyprávějí
19/09/2018
Královská cesta pro neslyšící
Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

jsme na facebooku 

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 14
celkem: 14
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]