(Helpnet 18.6.) Nové metody vyššího profesního vzdělávání sluchové postižených – neslyšící učitelé jako identifikační modely pro své stejně postižené žáky a studenty. Tak se jmenuje právě končící dvouletý projekt financovaný z Evropského sociálního fondu a z rozpočtu České republiky. Bilanci má pozoruhodnou.
Projekt byl realizován v rámci Operačního programu Rozvoje lidských zdrojů, opatření 3.2 – Rozvoj a zkvalitnění terciárního vzdělávání na vysokých školách. Jeho realizátorem je Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové a partnerem Střední škola, Základní škola a Mateřská škola Štefánikova v Hradci Králové.
Neslyšící jsou pro svůj komunikační a informační handicap jednou z nejvíce znevýhodněných skupin na trhu práce. Jenom odborníci vědí, jak malá část neslyšících rozumí psaným textům, což je z hlediska vyššího vzdělávání katastrofické. Tento handicap však lze vhodnými výchovnými a vzdělávacími metodami překonat.
V posledních letech studují neslyšící na Střední pedagogické škole pro sluchově postižené v Hradci Králové, na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a na Institutu českého jazyka a teorie komunikace Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Snahou realizátorů projektu tedy bylo, aby se skutečně vzdělaní neslyšící mohli sami stát učiteli neslyšících. Neslyšící jako učitelé neslyšících žáků mají totiž určité výhody před slyšícími učiteli: kromě toho, že se se svými žáky dobře dorozumějí, mohou se pro ně stát přirozenými identifikačními modely, což žádná slyšící osoba nemůže.
Zákon o kvalifikaci pedagogických pracovníků vyžaduje, aby učitelé na speciálních školách měli ukončené vysokoškolské vzdělání speciálně-pedagogického typu. Cílem projektu tedy bylo vytvořit podmínky pro to, aby na pedagogických fakultách mohli úspěšně studovat sluchově postižení.
Prvním prostředkem k usnadnění studia sluchově postižených byl kurs pro pracovníky Střední pedagogické školy pro sluchově postižené v Hradci Králové a pro zájemce z pedagogických fakult, zaměřený na tvorbu názorných a přístupných e-learningových multimediálních výukových materiálů a realizace modelových e-learningových učebních textů pro (speciální) pedagogiku.
Dalším prostředkem byl kurs českého znakového jazyka pro pracovníky pedagogických fakult. S tím souviselo vytváření chybějící odborné terminologie z pedagogiky, obecné speciální pedagogiky, surdopedie a psychologie. V rámci této aktivity byl vytvořen DVD slovník o cca 400 odborných termínech vyložených v českém znakovém jazyce. Na přípravě slovníku se podílela celá řada samotných neslyšících z České republiky i odborníci z Katedry speciální pedagogiky PdF UHK a PdF UPOL v Olomouci.
Aby se neslyšící mohl stát učitelem neslyšících, musí absolvovat studijní obor speciální pedagogika. Za tímto účelem byla provedena revize v současné době nejpoužívanějších učebních textů především z oblasti surdopedie, používaných na českých katedrách speciální pedagogiky, z hlediska jejich názornosti a přístupnosti pro neslyšící.
V rámci projektu byl vytvořen základ pro novou generaci učebních materiálů. Ze zkušenosti víme, že materiály, které jsou vytvořeny natolik srozumitelně, že jim rozumějí i neslyšící, jsou obvykle kladně přijímány i „nepostiženou“ populací a mohly by tedy najít rozsáhlé uplatnění např. jako výukové materiály pro celoživotní vzdělávání.
Na podporu vzniku multimediálních učebních textů a pro zvýšení počítačové gramotnosti učitelů a odborníků pedagogických fakult bylo v rámci projektu uspořádáno čtrnáct vzdělávacích seminářů. Semináře se tématicky zaměřily na oblasti od typografie po práci se zvukem a videem.
Součástí projektu je také pilotní studium neslyšících na Katedře speciální pedagogiky PdF UHK jako významná zpětná vazba v době řešení projektu. Na Pedagogické fakultě UHK proto vzniklo Poradenské středisko pro osoby se speciálními edukačními potřebami Augustin, které neslyšícím pomáhá před přijetím ke studiu, v jeho průběhu, ale i po jeho ukončení při snaze o uplatnění na volném trhu práce.
Jednou z nejvýznamnějších aktivit konanou pod záštitou děkana PdF UHk doc. Ing. Vladimíra Jehličky, CSc. bylo uspořádání čtyř seminářů pro učitele, odbornou veřejnost a studenty k problematice vzdělávání sluchově postižených. Za významné hosty a přednášející jmenujme paní prof. dr. Alenu Macurovou, CSc. a doc. Ing. Jaroslava Hrubého, CSc. Z jejich přednášek byl pořízen DVD záznam, který bude sloužit jako studijní pomůcka pro vyučující na partnerské střední škole a Pedagogické fakultě UHK.
Dokončením projetu budou naplněny jeho cíle, tj. zvýšení kompetence učitelů, lektorů a dalších pedagogických i jiných odborníků, a zejména vytvoření vhodných podmínek, materiálů a metod výuky pro studium neslyšících. Ti potom nejen snáze najdou uplatnění na trhu práce, ale současně svým působením ve školách pomohou zvýšit úroveň vzdělanosti dalších generací sluchově postižených.