zobrazeno: 2056x
14/06/2008 11:56

MEMORANDUM k výchově a vzdělávání neslyšících

Ve snaze zkvalitnit život českých neslyšících, v opoře o mezinárodní i české právní a deklarativní dokumenty, o vlastní zkušenosti ze světa neslyšících a o nejnovější výsledky mezinárodního i českého výzkumu kultury, jazyka a komunikace neslyšících se hlásíme k následujícím postojům, které podle našeho názoru zaručují rovný přístup ke vzdělání a k informacím pro ty občany České republiky, kteří neslyší.

1. Jazyková situace neslyšících lidí je zcela jiná než jazyková situace lidí nedoslýchavých (kteří mohou s kvalitními pomůckami komunikovat česky v podstatě stejně jako lidé slyšící) nebo lidí ohluchlých (kteří si osvojili mluvenou podobu češtiny před ztrátou sluchu). Tyto rozdíly je třeba respektovat i v oblasti vzdělávání, a přistupovat tedy k dětem s vadami sluchu diferencovaně, zvláště pokud jde o jejich předpoklady a možnosti komunikovat mluveným jazykem. Neslyšící děti, které nemohou vnímat mluvenou češtinu a které ji nikdy vnímat nemohly, potřebují k svému
uspokojivému vývoji jiný jazyk než jazyk mluvený.

2. Přirozeným jazykem českých neslyšících je jazyk, který není založen na zvuku (není ho potřeba slyšet), ale na tvaru, pozicích, pohybu:
český znakový jazyk. Z jazykovědného hlediska je český znakový jazyk plnohodnotným jazykem, srovnatelným s češtinou ve všech ohledech, včetně jeho potenciálu být jazykem využívaným ve výuce. Zároveň je jediným jazykem, který je pro neslyšící smyslově (totiž zrakem) přístupný už v raném dětství a jehož časné užívání podpoří jazykový, kognitivní, emoční i sociální vývoj neslyšícího dítěte na úrovni srovnatelné s vývojem dítěte slyšícího. Je jediným jazykem, který je s to zaručit neslyšícím ve společnosti rovné šance.

3. Na výchovu a vzdělávání v českém znakovém jazyce mají neslyšící děti právo zaručené řadou mezinárodních dokumentů a zakotvené i v české legislativě. Jeho efektivní využívání závisí na povaze informací, jež mají rodiče neslyšících dětí k dispozici. Ty by měly být komplexní a zahrnovat mimo jiné i informace o tom, že předpokladem pro vývoj jejich neslyšícího dítěte srovnatelný s vývojem dítěte slyšícího je jeho bikulturnost (existence ve dvou kulturách) a bilingvnost (zvládnutí dvou jazyků, českého znakového jazyka a psané češtiny, a jejich bezproblémové užívání).

4. Psaná čeština, která se vedle českého znakového jazyka ve vzdělávání neslyšících uplatňuje, je pro neslyšící občany ČR zcela nepostradatelná:
neslyšící v ní nabývají funkční gramotnosti a jejím prostřednictvím se integrují se slyšící společností. Psaná forma češtiny ovšem musí být vyučována jako druhý (cizí) jazyk, nejlépe v kontrastu s prvním jazykem (českým znakovým jazykem), nikoliv v opoře o svou formu mluvenou (kterou neslyšící dítě nemůže zvládat).

5. Na základě těchto postojů a s respektem k dosavadnímu upřímnému úsilí vzdělavatelů neslyšících poskytnout neslyšícím rovné šance konstatujeme potřebu přistoupit k proměnám vzdělávání českých neslyšících a dalším vzděláváním zvyšovat informovanost o těch nových prověřených přístupech, které vedou k účinnému vzdělání neslyšících, zvláště k jejich plné funkční gramotnosti. Za nezbytné považujeme, aby vzdělávací obsahy a formy učební komunikace respektovaly potřeby neslyšících žáků a studentů (zvl. jejich potřebu učební komunikace v českém znakovém jazyce a potřebu být adresátem efektivní výuky psané češtiny).

6. Ve snaze přispět k proměnám vzdělávání českých neslyšících upozorňujeme (v příloze 2) na informativní a výukové kurzy a jiné aktivity FF UK a partnerských organizací. V těchto institucích se též lze obrátit na specialisty ochotné poskytnout zájemcům konzultace a schopné doporučit bohatou odbornou literaturu.

Vyučující a tlumočníci oboru Čeština v komunikaci neslyšících
Filozofi cké fakulty Univerzity Karlovy v Praze

Originální dokument včetně příloh je ke stažení zde: memorandum.pdf
Email Print
sdílet na Facebooku     Google záložky          vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk



Další oznámení v této rubrice od autora webmaster
24/12/2021
Vánoční pohádky pro neslyšící v ČT
06/09/2021
Koronavirus v září
20/01/2021
Sociální služby Tichého světa v době covidové
22/10/2020
Smět se bude jen do práce a na procházku, obchody zavřou.
09/10/2020
Nová opatření proti koronaviru od 12. 10. 2020
11/08/2020
Ombudsman zřídil infolinku pro osoby se sluchovým postižením
05/05/2020
Informační linky k onemocnění COVID-19 mohou použít díky online přepisu hovoru i neslyšící
06/02/2020
Přehled změn u příspěvků na kompenzační pomůcky
18/03/2019
Čichové pexeso nebo největší semeno na světě? INSPO ukáže, jak poznávat květiny všemi smysly
07/01/2019
Začala registrace na konferenci INSPO 2019
30/10/2018
Tiché osudy aneb Neslyšící vyprávějí
19/09/2018
Královská cesta pro neslyšící
Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

jsme na facebooku 

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 29
celkem: 29
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]