zobrazeno: 1365x
24/10/2014 13:17

Neslyšící už nemusejí na telefonování čekat „ve frontě“

Společnost Tichý svět (dříve APPN) provozuje již osm let tzv. Tichou linku, která je založena na online tlumočení do znakového jazyka přes webkameru. Díky této službě mohou neslyšící telefonovat. Zájem o linku je značný, využívá ji už 857 klientů. Dříve nebyla kapacita služby taková, aby vždy pokryla poptávku neslyšících, proto společnost hledala cesty, jak provoz linky optimalizovat. A podařilo se – pomocí nového systému hovorů členěných podle témat. Uplynulo půl roku a změna již přinesla své ovoce.

Klienti jsou spokojenější, protože na spojení s tlumočníkem nemusejí dlouho čekat, a větší uspokojení z práce mají i tlumočnice.

V dubnu letošního roku zavedla společnost Tichý svět čtyři kategorie tlumočených hovorů podle témat. Jedna z nich je trvale rezervována pro hovory pacientů v nemocnicích, další tři jsou určeny pro konkrétní životní situace – volání na úřady, k lékaři, hovory týkající se práce a zaměstnání, rodinné hovory apod. Součástí linky je také tlumočení akutního nouzového volání na integrovaný záchranný systém, která má absolutní prioritu napříč všemi kategoriemi.
Třináct tlumočníků se střídá podle předem naplánovaných pravidelných služeb, díky podpoře Ministerstva práce a sociálních věcí a dárců, včetně dárcovských DMS, je zajištěna služba nonstop, přes den jsou ve službě většinou tři tlumočníci, od listopadu budou pondělí až středa přítomni čtyři tlumočníci.

Rozdělením linek podle témat došlo k výrazné změně v dosavadním systému, kdy byla k dispozici jedna linka a klienti bez ohledu na téma stáli v jedné společné „frontě“. Chvilku trvalo, než si neslyšící na novou situaci zvykli. Přes počáteční výhrady a občasné kritické hlasy však nyní vyjadřují spokojenost a nový systém tlumočení si pochvalují, zejména proto, že na důležité hovory nemusejí čekat.

Jednou z pravidelných klientek je také paní K., která službu online tlumočení využívá již několik let a oceňuje na ní především to, že jí poskytuje samostatnost. „E-maily se nedají posílat všude, na SMS většinou lidé neodpovídají. Když slyšícím můžu telefonovat, tak se s nimi vždy spojím přímo, sama si s nimi vyjednám vše, co potřebuju a mám jistotu, že nejsou vynechané žádné informace,“ vysvětlila klientka. Nejčastěji telefonuje přes tlumočníka lékařům, také do banky a do školy, kvůli synovi. Nový systém jí vyhovuje. „Je pravda, že tematické rozdělení je někdy trochu otrava. Ale myslím, že je to teď lepší než dříve. Dříve byly velké fronty, dlouho se čekalo na tlumočníka. Teď když potřebuji, spojím se s tlumočníkem hned, a to vidím jako velkou výhodu. Čekám jen chvilinku, nebo nečekám vůbec,“ popsala svoji zkušenost v jednom z říjnových telefonických hovorů přes Tichou linku.

Spokojenost klientů přináší samozřejmě radost z práce také tlumočnicím. Vyprávět o konkrétních situacích však nesmějí, ani uvádět jména svých klientů či dávat k dobrému veselé historky z tlumočení. Vedoucí online tlumočníků společnosti Tichý svět Michaela Dudková dobře zná přísná pravidla tlumočnické profese: „Máme samozřejmě i veselé historky, ale s ohledem na mlčenlivost je nemůžeme zveřejňovat. Radost nám přinášejí například zachráněné životy (lidské i ty zvířecí), a nakonec všechna tlumočení, díky kterým si klienti vyřídí, co potřebují.“

foto: archiv společnosti
autor: Lucie Křesťanová
zdroj: Tichý svět, o. p. s.
Email Print
sdílet na Facebooku     Google záložky          vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk



Další oznámení v této rubrice od autora webmaster
24/12/2021
Vánoční pohádky pro neslyšící v ČT
06/09/2021
Koronavirus v září
20/01/2021
Sociální služby Tichého světa v době covidové
22/10/2020
Smět se bude jen do práce a na procházku, obchody zavřou.
09/10/2020
Nová opatření proti koronaviru od 12. 10. 2020
11/08/2020
Ombudsman zřídil infolinku pro osoby se sluchovým postižením
05/05/2020
Informační linky k onemocnění COVID-19 mohou použít díky online přepisu hovoru i neslyšící
06/02/2020
Přehled změn u příspěvků na kompenzační pomůcky
18/03/2019
Čichové pexeso nebo největší semeno na světě? INSPO ukáže, jak poznávat květiny všemi smysly
07/01/2019
Začala registrace na konferenci INSPO 2019
30/10/2018
Tiché osudy aneb Neslyšící vyprávějí
19/09/2018
Královská cesta pro neslyšící
Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

jsme na facebooku 

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 53
celkem: 53
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]