Sdružení českých spotřebitelů (SČS) v rámci svých projektů připravuje specifické aktivity pro skupiny spotřebitelů, které jsou zvláště zranitelné a ohrožené. Trh bohužel stále vykazuje řadu forem nekorektního, netolerantního a neohleduplného jednání a chování vůči spotřebiteli. Proto některé své aktivity SČS zaměřuje hlavně na bezpečnost dětí a mládeže, na osoby se zdravotním postižením a na seniory.
V letošním roce SČS připravilo pokračování projektu zahájeného v roce 2012, který je zaměřený na zpřístupnění informací o spotřebitelské problematice pro osoby neslyšící a nedoslýchavé ..
a nevidomé a slabozraké.
Pro neslyšící jsou zde informace přeložené do znakového jazyka, pro nevidomé jsou publikace SČS zpřístupněné v Digitální knihovně dokumentů Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých.
Všechny tyto moduly naleznete na webu SČS zde:
http://www.konzument.cz/publikace.php.
Pro osoby neslyšící vytvořilo SČS ve spolupráci s Českou komorou tlumočníků znakového jazyka dva moduly o spotřebitelských tématech ve znakovém jazyce. Jsou rozděleny pro lepší přehlednost a srozumitelnost do jednotlivých „kapitol“ včetně textu tlumočené části modulu. První modul „Pozor na nekorektní úvěrové firmy!“ upozorňuje na úskalí při půjčování peněz od nebankovních společností, často spojené s nekorektními, podvodnými a lichvářskými praktikami. Tento modul je zpřístupněný zde:
http://www.konzument.cz/publikace/osoby-neslysici/nekorektni-uver.php.
Po konzultacích se zástupci osob neslyšících a nedoslýchavých jsme připravili soubor informací, jak přistupovat k výběru sluchadel, které jsou pro mnohé neslyšící často zásadním nástrojem pro komunikaci s okolním světem. Modul s názvem „Sluchadlo? Jaké? A proč?“ informuje o typech sluchadel, jejich používání, péči o sluchadla, příspěvcích zdravotní pojišťovny ad. Modul je zpřístupněný zde:
http://www.konzument.cz/publikace/osoby-neslysici/sluchadla.php.
Ve spolupráci se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých SČS v letošním roce připravilo soubor tří publikací a brožur se spotřebitelskou problematikou pro Digitální knihovnu dokumentů. Ta disponuje unikátním speciálním systémem pro zpřístupnění tištěných knih, časopisů a textů pro potřeby zrakově postižených (http://www.kdd.cz). Publikace se týkají výše zmíněných dvou témat, další publikace s názvem „Jak nespadnout do dluhové pasti - průvodce pro seniory“ upozorňuje na problematiku zadlužování. Tyto texty jsou rovněž zpřístupněné na stránkách SČS zde:
http://www.konzument.cz/publikace/osoby-nevidome.php.
Další informace poskytne:
Ing. Lenka Bergmannová, projektová manažerka SČS;
mobil: +420 261 263 574, e-mail:
bergmannova@regio.czIng. Libor Dupal, předseda SČS
tel.: +420 261263574, mobil: +420 602 56 18 56,
e-mail:
dupal@regio.cz www.konzument.cz; www.top-normy.cz
Sdružení českých spotřebitelů (SČS) si klade za cíl hájit oprávněné zájmy a práva spotřebitelů na vnitřním trhu EU a ČR, přičemž zdůrazňuje preventivní stránku ochrany zájmů spotřebitelů: „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit“. SČS působí v řadě oblastí - pokrývají odbornosti ve vztahu k bezpečnosti a kvalitě výrobků a služeb, normalizaci, finančním službám aj. Ve více regionech, kde má zastoupení prostřednictvím regionálních kontaktních míst, vyhlašuje soutěž Spokojený zákazník kraje, kterou zaštiťují a předávají hejtmané. Touto cenou se SČS snaží přispívat k „pozitivnímu přístupu“ při vytváření lepších vztahů mezi spotřebiteli a poskytovateli služeb.