Česká komora tlumočníků znakového jazyka, o. s. realizuje projekt Tlumočník očima neslyšícího dítěte. Projekt je součástí činnosti organizace již pěknou řádku let. Od začátku podpory projektu Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky se k aktivitám projektu přidaly návštěvy škol běžného typu.
Česká komora tlumočníků znakového jazyka, o. s. realizuje projekt Tlumočník očima neslyšícího dítěte. Projekt je součástí činnosti organizace již pěknou řádku let. Od začátku podpory projektu Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky se k aktivitám projektu přidaly návštěvy škol běžného typu. Dovolte nám představit několik aktivit, které jsou spojené právě s realizací projektu ve školách, kde jsou neslyšící děti v integraci.
Do projektu je zapojeno nyní 10 škol mimo hl. m. Prahu, které ve svých řadách mají neslyšícího žáka nebo studenta.
Do školy jezdí na dopolední program zpravidla čtyři členové realizačního týmu. Jeden je vždy sám neslyšící, proto jsou jeho vyprávění vždy podložené vlastními zážitky a prožitky. Další dva členové jsou slyšící, ale vždy s dostatečným množstvím informací o světě neslyšících. Program mají velmi pečlivě připravený.
S týmem přijíždí do škol tlumočník. Žáci a studenti mohou bez problémů sdílet informace s neslyšícím lektorem, sledují znakový jazyk jako přirozenou promluvu neslyšícího lektora a učí se komunikovat s neslyšícím za přítomnosti tlumočníka.
Klademe důraz na odbourání ostychu při prvním kontaktu s neslyšícím. Děti a studenti si díky scénkám na předem připravená témata učí nebát se neslyšícího oslovit, zeptat se ho nebo si nechat poradit.
Lektoři interaktivní metodou nutí děti přemýšlet o českém znakovém jazyce a jeho charakteristických rysech. Spolu s lektorem se naučí několik základních frází, které jim v případě kontaktu s neslyšícím pomohou pro získání vzájemné komunikační důvěry. Při workshopu probereme opět zábavnou formou i další možnosti, jak se „dorozumět“.
Své místo má v celém workshopu tlumočník. Po skončení workshopu děti vědí, jaké výhody skrývá pro obě strany komunikace skrze tlumočníka. Žáci se neobracejí na neslyšícího jako na třetí osobu, komunikují s neslyšícím přímo. Během čtyř vyučovacích hodin děti poznají, že komunikace s neslyšícím může být zcela plnohodnotná a především velmi obohacující.
Základní pravidlo: Chovat se k neslyšícím s úctou, nebát se komunikovat a komunikaci si vyzkoušet!
V závěru programu je vždy čas na reflexi a dotazy, které děti během dopoledne napadly a na které nedostaly odpověď.
Zde jsou některé z nich:
Jak se to stane, že člověk neslyší?
Máte neslyšící i sourozence?
Bolí to neslyšet?
Je s Vámi tlumočník opravdu pořád?
Jak si tlumočníka vybíráte?
Jak dlouho se tlumočník učí, než může se tlumočníkem stát?
Jak přemýšlí neslyšící, ve slovech, v písmenech, ve znacích?
Chcete na otázky znát odpovědi? Máte jiné otázky? Chcete, abychom i k vám do školy s workshopem přijeli? Napište nám na email:
tond@cktzj.com a moc rádi za vámi s našimi aktivitami přijedeme.
Projekt Tlumočník očima neslyšícího dítěte (CZ.1.07/1.2.00/08.0115) je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.