Projekt Tlumočník očima neslyšícího dítěte má naplánované své podzimní aktivity.
V průběhu října, listopadu a prosince se realizační tým vydal do škol pro neslyšící v Kyjově, Hradci Králové a Ostravě. Nezapomněli jsme ani na školy běžného typu, kam jsou neslyšící děti integrované.
Ty jsme navštívili v Mostě, Havlíčkově Brodě, Jihlavě a Vyškově.
Jak takový workshop pro běžné školy s integrovaným žákem vypadá? Snažíme se žáky naučit základy komunikace s neslyšícími. Slyšící žáci si vyzkouší, jaké je to být 3 hodiny v tichu, ale přitom si hrát, bavit se a dovídat se nové informace. S pomocí her aktivity se naučí správně upoutat pozornost neslyšícího spolužáka, udržovat oční kontakt, ale také pár základních znaků českého znakového jazyka. V neposlední řadě se děti doví, kdo je to tlumočník pro neslyšící a jaké výhody nese využívání jeho služeb jak pro neslyšící, tak pro slyšící. Pro integrované žáky je to jedna z prvních zkušeností, kdy se setkávají s dalšími neslyšícími – našimi lektory. Mají možnost se zeptat na otázky, které je možná už několik let napadaly, ale neměly možnost se s nikým podělit.
Pro děti ze škol na území Čech jsme připravili první zážitkový den. Konal se dne 7. 10. 2010 na území Městské části Praha 9. Děti si vyzkoušely aktivity lanového centra, poprvé zkusily samostatně vyřídit občanské záležitosti na úřadě Radnice Prahy 9 nebo navštívily spolu s tlumočníkem praktického lékaře. Nacvičené dovednosti ze školních lavic jsme tak přenesli do reálného života.
Žáci moravských škol nemusí být smutní, již nyní začínáme připravovat druhý zážitkový den na území Moravy. Nechte se překvapit, jaké zimní aktivity jsme pro vás připravili.
Barbora Kosinová
koordinátorka projektu TOND
Projekt Tlumočník očima neslyšícího dítěte (CZ.1.07/1.2.00/08.0115) je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České Republiky.