zobrazeno: 1408x
10/10/2018 08:06

23. září je Mezinárodním dnem neslyšících: Tichá linka má své uplatnění v ČSSZ a na ÚP ČR

Jak zajistit, aby na úřadě při komunikaci se sluchově postiženými nedocházelo k nedorozumění, nepochopení či zkreslení informací? Umožňuje to bezplatná služba Tichá linka provozovaná obecně prospěšnou společností Tichý svět. Komunikace neslyšícího klienta je díky ní snazší a efektivnější. Ukazují to zkušenosti z pracovišť České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) a Úřadu práce ČR (ÚP ČR)

Jak zajistit, aby na úřadě při komunikaci se sluchově postiženými nedocházelo k nedorozumění, nepochopení či zkreslení informací? Umožňuje to bezplatná služba Tichá linka provozovaná obecně prospěšnou společností Tichý svět. Komunikace neslyšícího klienta je díky ní snazší a efektivnější. Ukazují to zkušenosti z pracovišť České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) a Úřadu práce ČR (ÚP ČR).

„Jako organizace, která již řadu let pomáhá neslyšícím, jsme velice rádi, že se velké úřady jako ČSSZ a ÚP ČR přidaly k dalším institucím po celé republice, které již Tichou linku používají a komunikaci bez bariér umožňují. ČSSZ a ÚP ČR tak následují trend společenské odpovědnosti a přístupu k lidem nejen se sluchovým postižením," říká vedoucí sociálních služeb v Tichém světě Olga Blahovcová. Podle ní si neslyšící klienti nyní mají možnost vybrat mezi fyzickým a online tlumočením a na jednání na úřadech si tak nutně nemusí zajišťovat doprovod tlumočníka, kterého je potřeba objednat s časovým předstihem, protože čekací doba se podle lokality pohybuje často i v řádu týdnů. Tlumočení zajišťují profesionální certifikovaní tlumočnici, což zaručuje odbornost překladu, a i sám neslyšící si může předem provést rezervaci „online tlumočníka“ Tiché linky .

„Již více než půl roku mohou klienti se sluchovým postižením na všech pracovištích ČSSZ využívat služby Tiché linky. Aby byl přístup k poradenství skutečně bez bariér, vybavili jsme všechna naše pracoviště tablety, pomocí kterých se spojíme s kvalifikovaným tlumočníkem znakového jazyka či přepisovatelem mluvené řeči organizace Tichý svět. Ten zajistí online tlumočení nebo online přepis poskytovaných informací,“ shrnuje fungování služby zastupující ústřední ředitel ČSSZ František Boháček a doplňuje: „Neslyšící klienti na jednání ohledně svých záležitostí týkajících se nejčastěji důchodu nebo nemocenských dávek tak mohou přijít i bez tlumočníka. Postačí, když při příchodu sdělí, že mají zájem o online tlumočení či přepis. Spojení s Tichou linkou pak zajistí pomocí našeho tabletu zaměstnanec okresní správy sociálního zabezpečení.“ Od zavedení této služby ji na pracovištích ČSSZ využily desítky klientů, nejčastějším tématem byly důchody.

„Využíváním služby Tichá linka Úřad práce ČR vhodně doplňuje široké portfolio služeb, které lidem se zdravotním postižením poskytuje. Jde o klienty se specifickými potřebami a jako k takovým se k nim snažíme také přistupovat. Tato forma komunikace usnadňuje úřední jednání jak samotným klientům, tak i našim zaměstnancům. Vše pak probíhá rychleji a ke spokojenosti příchozích,“ shrnuje generální ředitelka ÚP ČR Kateřina Sadílková. Službu Tiché linky Úřad práce ČR využívá dlouhodobě v rámci svých kontaktních pracovišť s cílem zpřístupnit úřad i osobám se sluchovým postižením a pomoci tak přiblížit služby ÚP ČR i těm, kteří mají specifické potřeby. Aplikace Tichá linka je dostupná i pro notebooky, což je vhodné pro práci v terénu, a umožňuje proběhlou komunikaci vytisknout a založit do spisu. Nejčastěji je využívána v rámci příspěvku na péči a dávek pro osoby se zdravotním postižením. Klienti ji ale používají i v rámci ostatních dávek a agend spadajících do kompetence ÚP ČR.

Tichá linka (www.tichalinka.cz) je užitečný komunikační prostředek. Nabízí možnosti komunikace ve třech variantách: tlumočení do znakového jazyka, přepis mluveného slova a překlad dokumentů (překlad nebo úprava psaného textu do znakového jazyka či obráceně). Tlumočení zajišťují profesionální certifikovaní tlumočníci, což zaručuje odbornost překladu.

Kartička, kterou neslyšící často užívají, když chtějí zajistit tlumočení:
autor: Eva Štípková
Email Print
sdílet na Facebooku     Google záložky          vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk



Další oznámení v této rubrice od autora webmaster
25/07/2019
Přepisovatel v Komerční bance je dostupný na více pobočkách
04/03/2019
Aplikace Actiview – tlumočení filmů do amerického znakového jazyka
23/01/2019
Konference INSPO udává technologické trendy
30/10/2018
Simultánní přepis odstraňuje komunikační bariéry na více způsobů
10/10/2018
23. září je Mezinárodním dnem neslyšících: Tichá linka má své uplatnění v ČSSZ a na ÚP ČR
18/05/2018
Aplikace Pexeso – dárek pro neslyšící děti ke Světovému dni sluchu
16/04/2018
INSPO 2018: Technologie usnadňují život lidem s různým zdravotním postižením
26/03/2018
Komerční banka rozšiřuje svoji podporu klientům s poruchou sluchu
10/12/2017
Cena Nadace Vodafone Rafael: 200 000 korun pro neziskovku
01/09/2017
Mobilní aplikace nabízí přepis i tlumočení
01/09/2017
Vznikla nová služba pro osoby s postižením sluchu, zajišťovat ji budou nevidomí
22/05/2017
Mobilní aplikace, která zpříjemní život neslyšícím v ČR
Diskuze a názory k článku

Vložit příspěvek
kurz?vapodtr?en?Srtike ThroughGlowst?nov?n?Maqueeform?tovan? textzarovnat dolevavycentrovatzarovnat dopravaodkazEmail Linkhorn? indexdoln? indexuvozovkyListHelp


Pro vložení příspěvku k článku se musíte přihlásit. Nemáte login? Zaregistrujte se. Registrace je zdarma

Login 
Přihlašovací jméno:

Heslo:

zapamatovat Zaregistruj se, je to zdarma!
Zapomněl(a) jsi heslo?

jsme na facebooku 

uživatelé 
Online
registrovaní: 0
neregistrovaní: 7
celkem: 7
Přihlášení

ikonka 

aktuality 

RSS kanály 

[CNW:Counter]