Neslyšící nebo nedoslýchaví lidé se musí vypořádat s celou řadou problémů, o kterých zdravý člověk ani nepřemýšlí. Například obyčejné volání mobilním telefonem. V České republice mohou jedinci s takovýmto zdravotním omezením použít asistenční linku, kterou provozuje Telefónica O2.
V praxi funguje operátor jako tlumočník, neslyšícímu přepisuje obsah hovoru do textové formy, a dokonce podle jeho instrukcí dokáže zařídit i jednání s úřady, domluvit návštěvu u lékaře a další potřebné záležitosti každodenního života. Komunikace s operátorem probíhá například pomocí SMS, elektronické pošty nebo ICQ. Službu provozuje O2 zdarma a nonstop.
Speciální linku pro neslyšící zřídila také společnost T-Mobile, ve spolupráci s Pražskou policejní správou. Díky ní mohou lidé se sluchovým postižením komunikovat s policií již od poloviny roku 2006 prostřednictvím SMS zpráv.
Kontakty pro neslyšící
Asistenční služba od O2 (SMS) 722 147 147
Služba pro neslyšící od O2 (ICQ) 593 439 364
Tísňová linka T-Mobilu (SMS) 603 111 158
Na vývoji speciálního systému pro neslyšící se podílí také Vodafone. Ten umožňuje neslyšícím dorozumět se na přednáškách či úřadech tím, že přepisuje mluvenou řeč na dálku. K přepisovateli se hlas přenáší pomocí internetu a neslyšící si může přepis přečíst kdekoli, kde se zrovna nachází.
Na projektu pracuje s operátorem také Výzkumné a vývojové centrum pro mobilní aplikace ČVUT a Česká unie neslyšících.
Vodafone pracuje také na systému Senior inspect, který pomocí technologií GSM, GPRS a GPS snímá polohu seniora, či hendikepovaného člověka. A to ať je doma, nebo venku. Systém nabízí kontakt s nonstop dispečinkem a umožňuje okamžitě přivolat pomoc, rodinu, nebo odhalit dlouhou nečinnost pacienta. Systém vyvíjí 1. Lékařská fakulta Univerzity Karlovy společně se společností Clevertech a občanským sdružením Život 90.